گروه بورس- بیتا احمدی: تیم فقهی بر روی قراردادهای آتی مشغول کار هستند و سیزده تن از مراجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری حکم به حلیت این قراردادها و استفاده از آن در بورس کالا داده‌اند.

علی سعیدی، مدیریت پژوهش و توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار تهران با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر دو گروه اعم از گروه تخصصی مالی و اقتصاد به همراه روحانیون اقتصاد اسلامی که فقیه هستند بررسی قراردادهای آتی را انجام می‌دهند.

وی افزود: یک جلسه برای این موضوع تشکیل شده است که انتظار می‌رود با مباحث مطرح شده در این خصوص سه الی چهار جلسه دیگر کار داشته باشد. وی اظهار داشت: بعد از به اتمام رسیدن تعطیلات حوزه علمیه قم دوباره کار و جلسات بر روی قراردادهای فیوچر آغاز خواهد شد و طی یک ماه آینده نتیجه بررسی‌ها و جلسات به اطلاع عموم خواهد رسید.

علی سعیدی خاطر نشان کرد: تیم فقهی تحقیق می‌کنند تا ببینند این نوع قراردادها با مبانی فقهی در تعارض نباشد و اشکالات و ایرادهایی که قراردادهای آتی دارند رفع شود.

وی با اشاره به این که مجوز فقهی برای قراردادهای آتی اخذ شده است گفت: تیم فقهی با جلساتی که برگزار می‌کند می‌خواهد ویژگی‌های اجرایی شدن این قراردادها را در بورس کالا بررسی کند و احیانا اگر اشکال فقهی داشته باشد رفع کنند تا به عنوان یک ابزار اسلامی در بورس کالا به کار گرفته شود.

مدیر پژوهش و توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: هدف از تحقیق بر روی قراردادهای فیوچر این است که آیا اساسا این نوع قراردادها کسب انتفاع و سفته بازی است یا ریسک را مدیریت خواهد کرد؟

وی با اشاره به قراردادهای «قرری» گفت: فقها می‌خواهند بدانند قراردادهای آتی مصداق یک معامله «قرری» است یا خیر. در واقع همان مطلبی که در خصوص جهل در مورد نتیجه قمار حاصل می‌شود زیرا تعارض و تضاد در معاملات میان مسلمانان در اسلام باطل است. به همین دلیل و برای اینکه اختلاف میان مسلمانان به وجود نیاید نتیجه درخصوص حدود این نوع معاملات باید مشخص شود.

وی افزود: برای اینکه مشکلات اجتماعی بر روی این قراردادها به وجود نیاید. سخت‌گیری‌هایی از سوی علما اعمال می‌شود، اما با توجه به اینکه قرارداد آتی در سطح بین‌المللی در حال انجام است و از استانداردهای لازم برخوردار است به محض اینکه نتیجه بررسی‌های کمیته فقهی اعلام شود در بورس کالا به کار گرفته خواهد شد.

سعیدی تصریح کرد: نتیجه کار شورای فقهی سه الی چهار جلسه دیگر مشخص خواهد شد و من فکر می‌کنم زمستان امسال ما بتوانیم معامله بر روی قراردادهای فیوچر در بورس کالا داشته باشیم.

وی در پایان گفت: برای اینکه بازار شفاف‌تری داشته و در راستای بورس منصفانه گام برداریم این سخت‌گیری‌ها از سوی علما و فقها انجام می‌گیرد.