علی غفوری - تجار آمریکایی آلومینیوم بسیار از ادغام دوستانه Rio Tinto و Alcam خوشحالند که کاملا متفاوت از واکنش محتاطانه آنان نسبت به اقدام خصمانه خرید کارخانه آلومینیوم مونترال توسط الکوا (Alcoa) است.

در روز هفتم ماه مه زمانی که Alcoa درخواست خرید Alcan را بین ۳۳میلیون دلار مطرح نمود، تجار نگران این شدند که در آینده فقط یک تولیدکننده عمده و برتر در این قاره وجود خواهد داشت. اما در مورد Rio Tinta تجار مثبت‌تر هستند. یکی از تجار می‌گفت برای دنیای تجارت، آن را بهتر دوست داریم. این اقدام Alcan را از Alcoa جدا نگه می‌دارد چون به جای یک شریک تجاری دو شریک تجاری وجود خواهد داشت که می‌تواند برای اسکان بهتر باشد و فعالیت‌های آلومینیوم اسکان با Rio تداخلی ندارد.

Rio Tinto در ۱۲ ژوئیه توافق نمود که اسکان را به مبلغ ۱/۳۸میلیارد دلار بخرد که در ظرف چند ساعت Alcoa را مجبور کرد پیشنهاد خرید خصمانه خود را منتفی کند.

ترکیب Rio Tinto-Alcan که توسط هیات‌مدیره Alcan حمایت می‌شود بزرگ‌ترین واحد یا کارخانه آلومینیوم‌سازی در جهان را با ظرفیت ۱۳/۴میلیون تن آلومینیوم اولیه ایجاد خواهد کرد.

و ۷/۸میلیون تن آلومینا که حدودا ۱۲درصد ظرفیت جهانی است، تولید خواهد نمود. به مجموعه شرکت جدید Rio Tinto Alcan می‌گویند.

Rio احتمالا مدیریت Alcam را در پشت خود ابقا نموده و آنان همانند گذشته مدیریت خواهند کرد.

شرکت‌ها قبلا اعلان کرده بودند که رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل الکان‌های دیک اوانس در پست مدیریتی خود باقی خواهد ماند که شرکت را از مونترال اداره خواهد کرد.

Rio Tinto در نظر دارد حدودا ۲۳ ژوئیه در خواست خرید خود را به مقامات مربوطه ارسال نماید به شرط آنکه ۶۶/۶۶دصد از سهام الکان را تضمین کرده و تایید سهامداران Tinto را نیز به دست آورد.

کارشناسان می‌گویند ترکیب Rio - Alcam موفقیت‌های زیادی در زمینه‌های تولید محصولات نهایی با خود به همراه خواهد داشت.

تجار می‌گویند اگر آلومینیوم ریو (Rio Aluminium) به بازار آمریکای شمالی فروخته شود نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت چون هیچ شرکت نمی‌تواند با خودش رقابت نماید.

بخش اندکی از آلومینیوم استرالیا به صورت متناوب برای ریخته‌گری به غرب صادر می‌شود.