گروه بورس فلزات- چندین کارخانه فولادسازی بزرگ چین ازجمله بائواستیل، تانگشان استیل پیش‌بینی کرده‌اند که حداقل سود خالص آنان در نیمه اول امسال ۵۰درصد افزایش داشته است. بهینه‌سازی خط تولید و بالا رفتن قیمت‌های فولاد از دلایل عمده این افزایش بوده است. شرکت آهن و فولاد بائوشان که بزرگترین کارخانه فولادسازی در چین است پیش‌بینی افزایش سود ۵۰درصدی را کرده است. این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۰۶ حدود ۹/۱۰میلیون تن محصولات فولادی فروخته است که سود خالص آن ۴/۴میلیارد یوان (۸۲میلیون دلار) از محل درآمد ۱/۷۱میلیارد یوانی است. کارخانه آهن و فولاد آنشان پیش‌بینی کرده است که سود آن شرکت ۵۰ تا ۷۰درصد افزایش خواهد داشت.

شرکت آهن و فولاد تانگشان پیش‌بینی افزایش ۸۰-۵۰درصدی را نموده و Wuhan نیز انتظار دارد که سود آن به دو برابر برسد.

اکثر کارخانه‌ای عمده فولادسازی نتایج عملکردشان را برای نیمه اول اوت ۲۰۰۷ منتشر خواهند کرد.

کاهش واردات سنگ آهن

میزان واردات سنگ آهن چین در ماه ژوئن ۷/۲درصد یا ۷۲۰هزار تن نسبت به ماه قبل آن کاهش پیدا کرد چون این کشور مالیات بر صادرات را افزایش داده و تشویق‌های صادراتی را نیز برای انواع محصولات فولادی کاهش داده است. ماه گذشته چین ۹/۲۶میلیون تن سنگ آهن وارد کرده است که به‌تدریج از ماه مارس زمانی‌که ۲۷/۳۵میلیون تن وارد شده کاهش یافته است.

در حال حاضر مقایسه آماری با ماه ژوئن سال گذشته در دست نمی‌باشد. یک تاجر چینی می‌گوید دلیل این کاهش عمدتا بازار نقد بوده و تعداد زیادی از فولادسازان متوسط این کشور نیز در ماه ژوئن به‌دلیل تغییرات سیاست دولت از بازار دور مانده‌اند. چین مالیات بر صادراتش را برای بیش از یکصد محصول فولادی در اول ماه ژوئن افزایش داده و مشوق‌های صادراتی ۸۰ محصول فولادی دیگر را از اول ژوئیه کم کرده است. برای اولین بار امسال نرخ رشد نسبت به سال گذشته برای نیمه اول ۲۰درصد تنزل پیدا کرده است.

کل سنگ آهن وارداتی در نیمه اول امسال به ۹۱/۱۸۷میلیون تن رسید که ۴/۱۶درصد نسبت به سال گذشته بالاتر بوده اما ۵درصد کمتر از پنج ماهه اول است. رشد واردات نیز تقریبا نصف میزان آن در ماه ژانویه است که واردات ۹/۳۱درصد رشد داشت.

چین در ماه ژوئن ۲۰هزار تن محصولات نیمه نهایی فولادی وارد کرده است و واردات محصولات نهایی آن ۴۱/۱میلیون تن

بوده است.