سرانه مصرف فولاد در کشورهای حوزه خلیج فارس 2‌برابر متوسط جهانی است

گروه بورس فلزات- کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آهن و فولاد خاورمیانه به شمار می‌روند به طوری که سرانه مصرف در این کشورها ۳۷۸‌کیلوگرم است در صورتیکه این سرانه در سطح جهانی به زحمت به ۱۸۲‌کیلوگرم می‌رسد. به گزارش موج به نقل از مرکز تحقیقات متال بولتن،تا سال ۲۰۱۰میزان تقاضا برای فولاد در عربستان سعودی تا پنج‌میلیون تن افزایش می‌یابد، این رقم برای مصر به دو‌میلیون تن و برای امارات متحده عربی به ۵/۱‌میلیون تن خواهد رسید.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود تولیدات فولاد خام در سال ۲۰۰۷ و سال ۲۰۱۰ به ترتیب به ۵/۵۱‌میلیون تن و ۹/۶۲‌میلیون تن برسد. همچنین ظرفیت تولید محصولات فولاد با ۷/۴۶درصد افزایش از ۹/۲۲‌میلیون تن در سال ۲۰۰۶ به ۶/۳۳‌میلیون تن در سال ۲۰۱۰ افزایش یابد.

به دنبال افزایش نه درصدی تقاضا برای فولاد، خاورمیانه به یک وارد‌کننده بزرگ فولاد خام و فولاد نیمه آماده تبدیل خواهد شد، رشد حجم واردات، خود بیانگر این موضوع است کما اینکه واردات فولاد خام و فولاد نیمه آماده از ۴/۶‌میلیون تن در سال ۱۹۹۷ به ۳۰‌میلیون تن در سال جاری رسیده است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند صنعت فولاد خاورمیانه به دنبال افزایش تولید فولاد خام، به شدت رشد یابد به طوری که انتظار می‌رود تولید فولاد خام با ۷۰درصد افزایش از ۴/۱۵‌میلیون تن در سال ۲۰۰۶ به ۲۶‌میلیون تن در سال ۲۰۱۰برسد.

در گزارشی که با عنوان «صنعت فولاد در سراسر جهان و تمامی مناطق» به ارزیابی میزان توسعه این صنعت و روند آن در آینده پرداخته است و اخیرا توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار حوزه خلیج فارس(GIC) در کویت منتشر شده آمده است، افزایش میزان تقاضا برای فولاد در منطقه به‌واسطه استفاده از این محصول در ساخت‌و‌سازهای ساختمانی است.

به‌‌رغم اینکه خاورمیانه یکی از فعال‌ترین مناطق در تولید فولاد در سال‌های اخیر بوده است، کارخانه‌های فولاد آن خصوصا در بخش تولید فولاد پرداخت شده عمدتا با ظرفیت پایین کار کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهند، مجموع تولیدات فولاد پرداخت شده خاورمیانه از ۹/۹‌میلیون تن در سال ۱۹۹۷ به ۱۸‌میلیون تن در سال ۲۰۰۴ رسیده است که عمدتا هم به‌واسطه تولیدات در ترکیه و ایران و به میزان کمتر در عربستان سعودی و مصر، بوده است.

در خاورمیانه بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها به‌واسطه افزایش تقاضای داخلی در راستای ازدیاد ساخت‌و‌سازها است. از این رو پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضا برای فولاد در منطقه از ۷۰‌میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۹۰‌میلیون تن در سال ۲۰۱۰ برسد و میزان تقاضا برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در همین زمان بین ۲۰تا ۳۰‌میلیون تن باشد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وارد‌کننده خالص محصولاتی مانند شمش فولاد، تیوب‌های فولاد، فولاد یکپارچه، رول‌های میله‌ای فولاد، تیوب‌های جوشکاری شده و لوله‌های قالب‌گیری شده هستند. به هر حال واردات خالص این محصول با افزایش تقاضاهای داخلی احتمالا تا ۴/۵میلیون تن در سال ۲۰۱۰ بالا می‌رود.

در این گزارش آمده است: هم اکنون ظرفیت کارخانه‌های تولید فولاد در کشورهای عربی در مجموع به ۷۵/۸‌میلیون تن می‌رسد. این در حالی است که قطر و عربستان سعودی تولیدات خود را با ظرفیت ۷۲/۰‌میلیون تن و ۶۵/۳‌میلیون تن به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۳ آغاز کردند، سپس مصر با ظرفیت ۹۲/۲‌میلیون تن در سال ۱۹۸۶ و لیبی با ظرفیت ۴۶/۱‌میلیون تن در سال۱۹۹۰ به فعالیت در این زمینه پرداختند. علاوه بر فولاد، میزان واردات سنگ معدن آهن خاورمیانه از ۵/۱۴‌میلیون تن در سال ۱۹۹۷ به ۲/۲۲‌میلیون تن در سال ۲۰۰۴ افزایش یافته است و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۱۰ به ۵/۴۲‌میلیون تن برسد.

در حال حاضر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (GCC) برای امضای قرارداد آزاد تجاری با هند و چین در حال مذاکره هستند. امضای این قرارداد تاثیر به‌سزایی در واردات بیشتر محصولات فولاد خصوصا از چین به بازار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد داشت.

گزارشات همچنین حاکی از آنند که میزان مصرف فولاد خاورمیانه با ۱/۳۱‌درصد رشد از ۷/۳۴‌میلیون تن در سال ۲۰۰۵ به ۵/۴۵‌میلیون تن در سال ۲۰۰۶ رسیده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۰ به ۳/۷۳‌میلیون تن افزایش یابد. در این حوزه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آهن و فولاد در منطقه به شمار می‌روند به طوری که سرانه مصرف در این کشورها ۳۷۸‌کیلوگرم است در صورتیکه این سرانه در سطح جهانی به زحمت به ۱۸۲ کیلوگرم می‌رسد. مجموع سرانه مصرف فولاد در خاورمیانه در سال ۲۰۰۴ مقدار ۱۴۶‌کیلوگرم بود که در میان کشورهای عربی، امارات متحده عربی با ۸۰۱‌کیلوگرم بالاترین سرانه مصرف و سودان با ۱۲کیلوگرم پایین‌ترین سرانه مصرف را در سال ۲۰۰۴ از آن خود ساختند. این ارقام خود بیانگر تفاوت میان اقتصادهای منطقه است.

انتظار می‌رود جمعیت خاورمیانه تا سال ۲۰۱۰ به ۴۱۲‌میلیون نفر برسد و سرانه مصرف فولاد در آن ۱۸۲ کیلوگرم افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود سرانه مصرف فولاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به طور متوسط ۳۷۸‌کیلوگرم، در آسیا ۱۳۸‌کیلوگرم و در اروپا ۳۹۹‌کیلوگرم باشد.