شمش فولاد شرکت جنوب شهریورماه به بازار می‌آید

گروه بورس فلزات- شمش فولاد مجتمع فولاد جنوب شهریورماه امسال وارد بازار می‌شود. احمد دینانور، مدیرعامل مجتمع فولاد جنوب در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ضمن اعلام این خبرگفت: فاز اول مجتمع فولاد جنوب با ظرفیت ۲۰۰هزار تن شمش فولاد ۱۲ متری شهریورماه سال ۸۶ به بهره‌برداری می‌رسد. مدیرعامل فولاد جنوب اظهار داشت: برای اولین بار تولید فولاد خام به روش کوره‌های القایی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰میلیارد ریال توسط این مجتمع آغاز می‌شود.

وی افزود: مجتمع فولاد جنوب در اردیبهشت ۱۳۸۳ با سرمایه‌گذاری ۵۱درصد طرف ایرانی و ۴۹درصد از مسلمانان هندوستان توسط تعدادی از صنعتگران دو کشور به ثبت رسید و در طول سال ۱۳۸۳ ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و شناسایی و انتخاب سازنده و فروشنده ماشین‌آلات، مشاوران فنی، محل اجرای طرح و سایر بررسی‌های بالا دستی را به انجام رساند.

دینانور افزود: این مجتمع در فروردین ماه ۱۳۸۴ عملیات اجرایی خود را برای ساخت کارخانه ذوب‌آهن با ظرفیت ۶۰هزار تن تولید شمش در سال در زمینی به مساحت ۴۰۰۰۰ (۴هکتار) و در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس واقع در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بندرعباس آغاز کرد که با توجه به ساختار زمین‌شناسی منطقه در طول سال ۱۳۸۴ مراحل آماده‌سازی و زیرسازی زمین با حجم خاکبرداری ۲هزار متر مکعب و زیرسازی و سنگ‌ریزی به میزان ۲۴۰هزار تن را به انجام رساند در دی‌ماه ۱۳۸۴ ضمن افزایش سرمایه ثبتی خود به میزان یک‌میلیارد ریال ظرفیت تولید خود را برای تولید شمش از ۶۰هزار تن در سال به ۲۰۰هزار تن در سال افزایش داد و نیز در بهمن ۱۳۸۴ اولین قسمت از ماشین‌آلات خط تولید خود را با استفاده از تسهیلات اعتباری بانک‌های خارجی وارد کشور کرد.

وی گفت: از ابتدای سال ۱۳۸۵ عملیات ساختمانی با حجم پنج‌هزار تن بتن‌ریزی و فونداسیون به انجام رسید و از زمستان ۱۳۸۵ اولین مرحله نصب ماشین‌آلات آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود این طرح در شهریورماه امسال راه‌اندازی شود.

دینانور گفت: مجتمع فولاد جنوب ۴ طرح مهم را اجرا خواهد کرد که شامل تولید ۲۰۰هزار تن شمش فولاد (فاز اول) نصب و راه‌اندازی خط نورد و تولید میلگرد و تیرآهن و سایر مصنوعات فلزی به ظرفیت ۲۰۰هزار تن در سال (فاز دوم)، نصب و راه‌اندازی کارخانه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۸۰۰هزار تن (فاز سوم) و افزایش ظرفیت تولید شمش ۱۲ متری از ۲۰۰هزار تن به ۸۰۰هزار تن در سال (فاز چهارم) است.

در پی به مزیت‌های عمده فولاد جنوب اشاره می‌شود.

۱ - استفاده از تسهیلات خارجی برای خرید ماشین‌آلات و جلوگیری از خروج ارز یعنی استفاده از منابع مالی موسسات اعتباری کشور سازنده ماشین‌آلات

۲ - تکنولوژی جدید کوره‌های القایی برای اولین بار در ایران در مجتمع فولاد جنوب به اجرا درآمد، که از مصرف کمتر انرژی و حجم سرمایه‌گذاری پایین‌تر و زمان اجرای بسیار کم برخوردار است.

۳ - مدت زمان اجرای عملیات ساخت و راه‌اندازی کارخانه این مجتمع در زمانی کمتر از ۵/۲ سال رکورد جدیدی در این صنعت محسوب می‌شود.

۴ - قرار گرفتن کارخانه در مجاورت بندر عظیم شهید رجایی و بندر شهید باهنر به عنوان دروازه‌های تجاری ایران و نیز ما بین راه‌آهن سراسری کشور و جاده ترانزیتی بندرعباس عسلویه و بوشهر دسترسی به نوار نقاله و اسکله ویژه اختصاصی فولاد با توان پهلوگیری کشتی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تن

۵ - قرار گرفتن در حاشیه خلیج فارس و تنگه هرمز و دسترسی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و بازارهای بین‌المللی (۱۰۰ کیلومتر)

۶ - قرار گرفتن در داخل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و بهره‌گیری از مزیت‌های فوق‌العاده آن از جمله معافیت از مالیات و معافیت حقوق عوارض گمرکی و سایر مزایای منطقه ویژه.

۷ - اولین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت فولاد ایران

۸ - اولین فولاد استان هرمزگان

۹ - اولین فولاد خصوصی استان هرمزگان

۱۰ - اولین سرمایه‌گذاری مسلمانان هند در ایران