بازار آهن‌آلات راکد است

گروه بورس فلزات - آزاده حسینی: چندی است موجودی نقدی در بازار کاهش یافته و همین موضوع باعث شده تا مبادلات آهن‌آلات دچار رکود شوند. امیر آقامکی مدیرعامل تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات تهران با بیان مطلب فوق گفت: بازار در‌حال‌حاضر راکد است و میزان مصرف نسبت به گذشته پایین آمده است.

وی میزان رکود در بازار میلگرد را نسبت به تیرآهن بیشتر دانست و اظهار داشت: به دلیل این که تعداد تولید کنندگان میلگرد بیشتر از تیرآهن است حجم موجودی آن نیز در بازار بیشتر است و این موضوع باعث شده تا بازار میلگرد از رکود بیشتری برخوردار باشد.

وی ادامه داد: به دلیل این که بودجه پروژه‌های عمرانی هنوز پرداخت نشده حجم نقدینگی در بازار پایین آمده و تا زمانی که پول وارد بازار نشود مبادلات رونق نمی‌یابند.

وی همچنین از دیگر دلایل رکود مبادلات آهن در بازار را واردات بیش از حد دانست و گفت: به دلیل این که رشد قیمت‌های داخلی نسبت خارجی در ابتدای سال زیاد بود تعداد زیادی از تجار اقدام به واردات کردند که در‌حال‌حاضر موجب اشباع بازار شده اما هم‌اکنون روند واردات تیر‌آهن و میلگرد تقریبا متوقف شده است.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلو میلگرد بین ۶۰۰ تا ۶۱۰هزار تومان و هر شاخه تیرآهن ۱۴ با نرخ ۱۱۲هزار تومان و تیرآهن ۱۶ با قیمت ۱۴۲هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی همچنین اظهار کرد: وزن آهن‌آلات وارداتی بعضا نسبت به آنچه که بر روی آن ثبت شده کمتر است، این موضوع سود واردکنندگان را کمتر می‌کند و گاه موجب می‌شود اصلا سودی نبرند.

چندی پیش در روزنامه دنیای اقتصاد خبری منتشر شد که در آن واردکننده‌ای مدعی شده بود تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات تهران یکصد هزار تن میلگرد از چین وارد کرده که رییس تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات تهران ضمن تکذیب این خبر گفت: از سال گذشته تاکنون این تعاونی تنها ۳هزار و ۵۰۰ تن میلگرد از چین وارد کرده است.

وی ادامه داد: میزان تیرآهن وارداتی توسط تعاونی آهن‌آلات تهران ده هزار تن بوده که آن هم به دلیل افزایش کرایه‌های حمل هنوز بارگیری نشده و در بندر موجود است.

امیر آقامکی اظهار داشت: تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات تهران، موجودی آهن خود را تنها با یک درصد سود می‌فروشد و قیمت آن را نیز ثابت نگه می‌دارد.

وی افزود: موجودی آهن خود را به اعضای تعاونی می‌فروشیم و اگر میزان آهن در بازار فراوان باشد فروش را تنها محدود به اعضا تعاونی نمی‌کنیم.