تداوم رشد قیمت مس در بورس فلزات تهران

گروه بورس فلزات - رشد قیمت مس همگام با افزایش نرخ این فلز در بازارهای جهانی طی مبادلات هفته گذشته بورس فلزات تهران، شدت گرفت. به‌گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در هفته‌ای که گذشت انواع کاتد، مس مفتول ۸ میلی‌متری و اسلب در بورس فلزات تهران عرضه شد که انواع این محصولات نیز با رشد قیمت همراه شد.

رشد قیمت مس

مس کاتد در مبادلات روز یکشنبه بیست و چهارم تیر ماه از رشد یک‌هزار و ۶۰۹ ریالی در هر کیلو برخوردار شد این رشد قیمت تنها مربوط به مبادلات یک هفته اخیر بود. این فلز در مبادلات روز یاد شده با حجم دو هزار و ۴۶۰ تن عرضه شد اما میزان تقاضا برای آن معادل ۶۶۰ تن بود.

مس مفتول ۸ میلی‌متری در مبادلات یکشنبه بیست و چهارم تیرماه از رشد یک‌هزار و ۱۰۵ ریالی در هر کیلو نسبت به یک هفته اخیر همراه شد قیمت این محصول در مبادلات روز یاد شده معادل ۷۷هزار و ۷۲۸ ریال بود.

اسلب در مبادلات هفته گذشته با نرخ ۷۷هزار و ۵۷۸ ریال به فروش رسید. نرخ رشد این محصول نسبت مبادله قبلی در تاریخ بیستم خرداد ماه معادل ۵هزار و ۶۶۴ ریال بود.

ثبات نرخ آلومینیوم

برخلاف مس، آلومینیوم در مبادلات هفته گذشته بدون نوسان قیمت بود. نرخ شمش هزار پوندی محصول ایرالکو در مبادلات هفته گذشته همانند هفته ماقبل ۲۷هزار و ۵۰۰ ریال در هر کیلو بود.

با وجود آنکه قیمت شمش آلومینیوم در مبادلات دو هفته اخیر در بورس فلزات لندن با نوسان همراه بود و بازار داخلی ما به شدت متاثر از بورس لندن است اما در مقابل این نوسان مقاومت کرده و در طول دو هفته اخیر قیمت آن ثابت بود.

افزایش قیمت روی

فعالیت در گروه روی طی هفته گذشته بسیار متفاوت بود چرا که در این گروه عمدتا تنها یک بار در ماه آن هم از سوی یک شرکت تولیدکننده صورت می‌‌گیرد اما در هفته‌ای که گذشت در دو روز شاهد عرضه دو شرکت تولیدکننده بودیم که اولی در روز یکشنبه هفته گذشته با نرخ ۳۵هزار ریال صورت گرفت که به فروش هم رسید این عرضه از سوی شرکت پارس اکسید بود.

عرضه بعدی از سوی شرکت ذوب و روی اصفهان در روز سه‌شنبه صورت گرفت که با وجود رشد ۹۰۰ ریالی در هر کیلو با نرخ ۳۵هزار و ۹۰۰ ریال به فروش رسید.

ثبات نسبی قیمت آهن‌آلات

در گروه محصولات آهنی در هفته‌ای که گذشت انواع تیرآهن محصول شرکت ذوب‌آهن اصفهان با نرخ ثابت نسبت به هفته قبل مبادله شدند.

نرخ تیرآهن ۱۴ ، ۱۸ و ۲۲ این شرکت نسبت به مبادلات هفته ماقبل بدون تغییر ماند و با نرخ به ترتیب ۷هزار و یکصد ریال، ۷هزار و ۸۵۰ ریال و ۸هزار و ۲ ریال مورد مبادله قرار گرفتند.

تیرآهن نمره ۲۷ این شرکت نیز از رشد ۴۶۱ ریالی برخوردار شد نرخ فروش این محصول در مبادلات هفته گذشته ۹هزار و ۷۶۱ ریال بود این محصول در یک ماه اخیر نوسان زیادی را پشت‌سر گذاشت به‌طوری که در مبادلات ۲۷ خرداد‌ماه معادل ۹هزار و ۹۰۶ ریال بود در مبادلات ۶ تیر‌ماه با نرخ ۹هزار و ۳۰۰ ریال مبادله شد.

محصولات تیرآهن نمره ۱۴ گروه ملی هم در هفته‌ای که گذشت بعد از حدود یک ماه غیبت و افت ۳۵۰ ریالی با نرخ ۶هزار و ۳۰۰ ریال مورد مبادله قرار گرفت.

در گروه محصولات میلگرد، انواع محصولات ذوب‌آهن اصفهان با نوسان اندک قیمت همراه بودند به‌طوری که به محصولات ۱۲ ، ۱۰، ۸-۲ A و ۳۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴-۳ A و ۲۸، ۲۵، ۲۲-۳ A با رشد ۵۰ ریالی در هر کیلو نسبت به آخرین مبادله در تاریخ هفدهم تیرماه با نرخ ۶هزار و یکصد ریال دادوستد شدند.

و محصول ۱۸-۲ A و ۱۸-۳‌ A این شرکت با افت یکصد ریالی نسبت به آخرین مبادله آن در تاریخ هفدهم معادل ۶هزار ریال مبادله شد.

سایر محصولات میلگرد که از سوی فولادسازان کوچک مانند کرمان، خراسان و آذربایجان در مبادلات هفته گذشته عرضه شدند بدون مشتری ماندند.