افزایش عرضه موجب کاهش قیمت آهن شد

گروه بورس فلزات: زهرا مسافر- افزایش عرضه بیش از تقاضا هم اکنون موجب کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار شده است. افزایش ناگهانی قیمت آهن در بازار در نخستین هفته‌های سال‌جاری که به علت تعطیلات نوروزی عطش بازار به محصولات فولادی رخ داده بود هم اکنون در پی اتخاذ تدابیر صورت گرفته برای تنظیم بازار فروکش کرد که از جمله این تدابیر می‌توان به واردات محصولات فولادی اشاره کرد.

براساس آمار موجود فقط در دو ماه نخست امسال ۵/۱میلیون تن محصولات فولادی از چین وارد شده که حدود ۱۰ برابر واردات سال گذشته بوده است.

هم اکنون با اقدامات انجام شده شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی به ویژه تیرآهن در بازار غیر رسمی هستیم.

در این میان فعالان بازار آهن معتقدند که دولت برای تنظیم بازار آهن تمام توان خود را به کار بست و با افزایش تولید و واردات در مهار و کنترل افزایش قیمت محصولات فولادی نقش بسزایی را ایفا کرد.

به گفته فعالان در حال حاضر بازار آهن تنظیم شده و قیمت محصولات فولادی تا حدودی در بازار به تعادل رسیده است واردات بی‌رویه این محصولات می‌تواند موجب ضرر تولیدکنندگان داخلی شود چرا که آهن‌آلات وارداتی که عمدا از اوکراین و چین وارد می‌شود به علت ارزان‌تر بودن آن نسبت به محصولات داخلی با تقاضای بیشتری روبه‌رو است. بدین ترتیب این امر می‌تواند به ضرر تولیدکنندگان داخلی منجر شود.

به اعتقاد فعالان بازار آهن، هم اکنون دولت باید برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی از واردات بی‌رویه محصولات فولادی جلوگیری کند.

در این زمینه گفت‌و‌گوی دنیای اقتصاد را با محمد آزاد رییس اتحادیه آهن‌فروشان که در پی می‌آید را می‌خوانید:

علت کاهش قیمت آهن‌آلات در بازار را تشریح بفرمایید:

قیمت محصولات فولادی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و هم‌اکنون نیز به علت اینکه میزان عرضه این محصولات از تقاضا بیشتر است، این امر کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد. در حال حاضر به علت افزایش عرضه شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار هستیم.

با توجه به اینکه هم‌اکنون فصل ساخت‌و‌ساز در کشور است، چرا میزان عرضه از تقاضا بیشتر است؟

با افزایش عرضه محصولات فولادی در بازار به تقاضای موجود پاسخ داده می‌شود.

بنابراین مشکلی در این زمینه احساس نمی‌شود چرا که در صورت افزایش تقاضا و کمبود عرضه دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

هم‌اکنون به علت رکود در بازار مسکن، افزایش هزینه خدمات و دستمزد، ساخت‌و‌ساز خیلی برای سرمایه‌گذاران صرف نمی‌کند، چرا که به علت بالا بودن قیمت تمام‌شده ساختمان مردم از توان مالی برای خرید برخوردار نیستند که این عوامل به کاهش تقاضا برای محصولات فولادی، افزایش عرضه و به تبع آن کاهش قیمت این محصولات منجر می‌شود.

به نظر شما واردات محصولات فولادی به کشور موجب ضرر تولیدکنندگان داخلی نخواهد شد؟

تولیدکنندگان داخلی هنوز به ضرر نرسیدند چرا که قیمت تولیدات آنها به گونه‌ای است که حتی برایشان سودآور است.