نوسان قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی

گروه بورس فلزات - قیمت انواع محصولات فولادی اعم از مواد اولیه و محصولات نهایی در بازارهای جهانی طی مبادلات هفته گذشته با نوسان همراه بود.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ایران سینا نوسان قیمت بیشتر مربوط به محصولات ضدزنگ کشورهای آسیایی و چین بود. در همین حال محصولات صادراتی کشورهای CIS بدون نوسان قیمت با نرخ ثابت هفته ماقبل مبادله شدند. حجم تقاضا و عرضه برای برخی محصولات در بازارهای جهانی باعث شده تا این محصولات با نوسان قیمت مواجه شدند.

به‌طوری که در بین محصولات صادراتی آمریکای‌لاتین آرماتور، کلاف گرم (خشک) و نوار ورق گرم تغییر قیمت داشتند و مابقی محصولات تولیدکنندگان این منطقه تغییر قیمتی نداشته این محصولات شامل بیلت، اسلب فولادی، میلگرد تجاری (نبشی‌بال مساوی) و شمش چدن بودند.

آرماتور تولیدکنندگان این منطقه در مبادلات هفته منتهی به ۱۴ جولای بیست و سوم تیر‌ماه با رشد ۳۰ دلاری با نرخ ۵۲۰ دلار مبادله شدند.

همچنین کلاف گرم، خشک نوار ورق گرم تولید شده در منطقه آمریکای لاتین با افت ده دلاری در هر تن هر یک با نرخ ۵۵۰دلار مبادله شدند.

محصولات ضد زنگ آسیایی در مبادلات هفته منتهی به ۲۳ تیرماه مطابق با ۱۴ جولای افت قیمت مواجه شدند به طوری که کلاف سرد ضد زنگ دو میلیمتری گرید ۳۰۴ تحویل به صورت CIF از بنادر آسیای شرقی با ۶۰۰دلار کاهش با نرخ ۴هزار و ۵۰۰دلار مورد مبادله قرار گرفت.

همچنین ورق گرم ضد زنگ گریدر ۳۰۴ نیز که تحویل آن به صورت CIF بود با افت ۷۰۰دلاری با نرخ ۴هزار و ۲۰۰دلار به فروش رسید.

نرخ ورق گرم در بازارهای جهانی در حالی است که نرخ این محصول به دلیل رشد تقاضا در بازارهای داخلی مدام در حال افزایش است.

این محصول در بازارهای جهانی ۴هزار و ۲۰۰دلار در هر تن قیمت خورد.

اکثر محصولات فولادی چین نیز در مبادلات یک هفته اخیر کاهش قمت را تجربه کردند سیم مفتول کششی داخلی جنوب چین با ۴۵۰ یوآن کاهش با نرخ ۳هزار و ۵۵۰ یوآن دادوستد شد. کلاف سرد نیم تا ۲ میلیمتری و گرم ۲ میلیمتری به بالا داخلی جنوب چین نیز هر یک با کاهش ۵۰ تا ۱۷۰ یوآنی در هر تن با نرخ ۴هزار و ۷۰۰ یوآن و سه‌هزار و ۹۳۰ یوآن مبادله شدند.

محصولات کلاف سرد نیم تا ۲ میلی‌متری و گرم ۲میلی‌متری به بالا داخلی شرق نیز هریک با افت ۲۰ یوآنی در هر تن با نرخ ۴هزار و ۷۳۰یوآن و ۳هزار و ۹۳۰یوآن مبادله شدند.

پلت و پودر سنگ‌آهن چینی طی مبادلات یک هفته اخیر بدون تغییر قیمت نسبت به هفته ماقبل با قیمت ۱۰۳ و ۱۱۰دلار مورد مبادله قرار گرفتند.

کلاف گرم صادراتی چین تحویل به صورت FOB نیز با ده دلار کاهش مواجه شده و با نرخ ۵۱۰دلار دادوستد شد. در بین محصولاتی که در بازارهای جهانی مورد مبادله قرار گرفتند، محصولات صادراتی کشورهای CIS به خاوردور و منطقه (دریای سیاه/ بالتیک) تغییر قیمتی نداشت.

این محصولات بیلت آرماتور، میلگرد تجاری، سیم‌مفتول توری، اسلب بودند که با نرخ به ترتیب ۴۹۵، ۵۴۰، ۴۷۰، ۵۷۰دلار مورد مبادله قرار گرفتند.