لغو مجوز تخفیف برای کارمزد کارگزاری‌ها

گروه بورس‌فلزات- بیتا احمدی:وضعیت کارمزد کارگزاری‌های بورس‌فلزات تغییر نکرده، فقط مجوز تخفیف صادر شده است.

محمدحسین دیده‌ور، عضو هیات‌مدیره بورس‌فلزات و مدیرعامل کارگزاری فولاد مبنا با بیان این مطلب در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: کارمزد کارگزاری‌های بورس‌فلزات به صورت قانونی تغییری نکرده اما سازمان بورس اوراق‌بهادار تهران مجوز تخفیف ۵۰درصدی برای کارگزاری‌ها تعیین کرده تا دست آنها برای ارائه خدمات به مشتریان باز باشد. وی همچنین اظهار داشت: البته در خصوص تخفیف ۵۰درصدی که سازمان بورس به کارگزاری‌های بورس‌فلزات ارائه داده است، کانون کارگزاران نظر مساعدی ندارد و طی نامه‌ای به دفتر دکتر صالح‌آبادی خواستار تجدیدنظر در این باره شده است.

دیده‌ور با اشاره به اینکه خود نیز با این مساله موافق نیست، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه شرایط برای رقابت غیراصولی میان کارگزاری‌ها ایجاد شده و باعث رانت می‌شود، نباید در کارمزد مشتریان تخفیف داده شود.

وی گفت:‌ شرکت‌های کارگزار بورس‌فلزات بسته به میزان اعتبار و همکاری مشتری در خرید و فروش کالای مورد نظرشان عدد تخفیف را لحاظ می‌کنند مثلا یک کارگزار ۴۰درصد تخفیف می‌دهد و دیگری ۴۵ درصد، که این مساله در انجام معاملات اختلال به وجود می‌آورد.

مدیرعامل کارگزاری فولاد مبنا تصریح کرد: هر کارگزاری اگر بخواهد با دادن تخفیف بیشتر مشتری را جذب کند، اصالت کار از بین خواهد رفت، در حالی که باید با ارائه خدمات مناسب و دادن مشاوره‌های تخصصی مبادرت به جذب مشتریان کرد.

وی افزود: درواقع با ارائه خدمات مناسب و ارائه اطلاعات از وضعیت بازار به مشتریان باید آنان را به سمت سودآوری رهنمون کرد، تخفیف بدین شکل باعث ایجاد رانت می‌شود.

دیده‌ور با اشاره به اینکه تخفیف تا سقف ۵۰درصد برروی کیفیت خدمات کارگزاری‌ها اثر نامطلوب می‌گذارد، اظهار داشت: شرکت‌های کارگزاری باید دائما مشتریان خود را در شرایط آگاهانه بازار قرار داده و به سرمایه‌گذار اطلاعات بازار را منتقل کنند تا آنان با تصمیم‌گیری‌های به موقع مبادرت به خرید و یا فروش کرده و متضرر نشوند.

وی افزود: کارگزارها باید در بازده مناسب (EPS) شرکت‌های مشتری موثر بوده و سرمایه‌های آنان را به سمت سودآوری سوق دهند که به زعم ما تخفیف ۵۰درصدی کارمزد تاثیری بر روی این مساله ندارد.