شرکت صنایع مس تایلند، سهامی‌عام که اختصارا TCI اطلاق می‌شود، تنها ذوب‌کننده مس تایلند است و اخیرا پذیرش مواد اولیه و کنسانتره مس را به واسطه بروز مشکلاتی در زمینه تولید، متوقف کرده است. طبق اظهارات منابع بازرگانی در این خصوص، شرکت یک محموله کنسانتره مس را که برای کارخانه ذوب مس ارسال شده بود، برگردانیده است و در حال حاضر فعالیت زمینه جست‌وجوی مواد اولیه برای ادامه کار در بازار منطقه را متوقف کرده است.

براین اساس و طبق گزارش واصله، این شرکت در حال حاضر به میزانی کمتر از ۵۰درصد ظرفیتش تولید را ادامه می‌دهد و حتی تجهیزات کارخانه را به گونه‌ای تنظیم کرده که به جای آند مس بتواند از کنسانتره استفاده کند.

این منبع همچنین اظهار داشت که شرکت مزبور احتمالا تا ما سپتامبر، تولید با ظرفیت کامل را آغاز نخواهد کرد ولی سایر منابع اظهار می‌دارند که شنیده‌اند، این شرکت ذوب مس، با پاره‌ای از مشکلات داخلی روبه‌رو شده و دست و پنجه نرم می‌کند و دقیقا مشخص نیست که چه زمانی می‌تواند عملیات عادی را از سر بگیرد. یکی از بازرگانان در این خصوص اظهار داشت: کارخانه بر روی محموله‌های کنسانتره بسته شده است و حتی یک محموله تقریبا ۲۰۰۰۰تنی که به تایلند حمل شده است، اینک به مقصد برگردانیده شده است. تا آنجا که ما اطلاع داریم، این شرکت هیچ‌گونه توافقنامه‌های درازمدتی منعقد نکرده است. شرکت TCI ظرفیتی در حدود tpy۱۶۵۰۰۰ مس کاتد را دارا است.

منبع: مرکز مطالعات راهبردی گروه صنایع ذوب‌‌فلزات فجر