قیمت انواع فلز با افزایش همراه بود

گروه بورس‌‌فلزات- آزاده حسینی: قیمت انواع فلزاتی که در مبادلات هفته گذشته بر روی تابلو بورس‌‌فلزات حاضر شدند، با رشد همراه بود. انواع میلگرد، تیرآهن، ورق، آلومینیوم و مس طی مبادلات هفته گذشته یا رشد قیمت داشتند و یا قیمت آنها نسبت به مبادلات هفته ماقبل تغییری نداشت و تنها کاهش قیمت در یک سبد از گروه میلگرد و روی رخ داد.

براساس این گزارش گروه مس بیشترین رشد قیمت را از آن خود کرد البته این رشد قیمت با تاثیرپذیری از رشد نرخ این محصول در بازارهای جهانی صورت گفت.

مس در مبادلات بورس‌‌فلزات لندن با فروش به نرخ ۸هزار و ۴۰دلار رکود قیمت ثبت کرد.

به همین دلیل نرخ مس در مبادلات یکشنبه هفته جاری با رشد نسبت به هفته ماقبل همراه شد و پیش‌بینی می‌شود به دلیل رشد بی‌رویه قیمت این محصول در مبادلات جهانی نرخ آن در مبادلات روز یکشنبه هفته جاری نیز افزایش یابد.

نرخ مس کاتد با رشد ۵هزار و ۹۶۱ریالی یعنی کیلویی بیش از ۵۰۰تومان به نرخ ۷۶هزار و ۴۷۳ریال رسید که این قیمت در بورس‌‌فلزات تهران نیز بی‌سابقه بوده است.

مس مفتول نیز در مبادلات روز یکشنبه هفته گذشته ۷۴هزار و ۱۲۸ریال قیمت خورد که نسبت به مبادلات هفته، قبل از رشد یک‌هزار و ۳۶۱ریالی در هر کیلو برخوردار شده بود. همچنین مس مفتول ۸ میلی‌متری محصول شرکت دنیای مس نیز با رشد سه‌هزار و ۷۰۶ریالی با نرخ ۷۶هزار و ۶۲۳ریال مبادله شد.

این گزارش حاکی است در گروه آلومینیوم بازار نسبتا باثباتی داشتیم عمده محصولات عرضه شده در بورس‌‌فلزات تهران که از سوی ایرالکو و المهدی صورت گرفت نسبت به هفته ماقبل تغییری نداشت و تنها محصول شمش ۱۰۰۰پوندی ۵/۹۹ شرکت المهدی از رشد ۲۰۰۰ریال در هر کیلو برخوردار شده بود.

در گروه روی نیز هفته گذشته این محصول با نرخ ۳۴هزار و ۵۰۰ریال و با حجم ۴۰تن روی تابلو آمد که به همان میزان نیز مشتری داشت.

نرخ این محصول نسبت به عرضه قبلی در تاریخ ۲۷خردادماه سه‌هزار و ۴۰۰ریالٍ در هر کیلو پایین آمده بود. در گروه محصولات ورق هفته گذشته بحث و حدیث‌های زیادی پیرامون عرضه و قیمت آن وجود داشت.

نرخ این محصول در ماه جاری با رشد همراه شده و برخلاف وعده‌های مسوولان مبنی بر ثبات قیمت آن، نرخ این محصول مدام در حال افزایش است.

همچنین هفته گذشته بعد از مدت‌ها غیبت نورد و لوله اهواز در ۴ رینگ محصولات خود را عرضه کرد که این محصولات شامل ورق گرم ۹۹/۳ تا ۵/۲، ۴۹،

۲ - ۲، ا۴۹ا،۱۲تا ۸ و ۹۹، ۷ تا ۴ بودند که همگی با نرخ ۶هزار و ۳۰۰ ریال مورد مبادله قرار گرفتند.

محصولات فولاد مبارکه در روز دوشنبه هفته گذشته در ۵ رینگ جداگانه مبادله شدند نرخ انواع ورق گرم C و A و قلع اندود با افزایش همراه بود و ورق سرد و گالوانیزه نسبت به هفته گذشته تغییری نداشتند.

نرخ ورق گرم C برای تحویل در پایان شهریور ماه با رشد ۳۹ ریالی ۶هزار و ۴۴۰ ریال در هر کیلو بود.

ورق گرم A که تحویل آن نیز در پایان شهریور ماه بود از رشد ۳۱ ریالی برخوردار شد. این محصول با نرخ ۶هزار و ۹۹۰ ریال به فروش رسید.

ورق قلع اندود نیز در هر کیلو ۴ ریال رشد را تجربه کرد و با نرخ ۸هزار و ۱۲۴ ریال مبادله شد.

در گروه تیرآهن محصولات گروه ملی این هفته نیز مشتری نداشت. این شرکت هفته ماقبل نیز نتوانست مشتری جذب کند.

سایر تیرآهن‌های عرضه شده از سوی ذوب‌آهن اصفهان صورت گرفت که عمده آن نیز در روز چهارشنبه عرضه شد.

نرخ تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۸ این شرکت نسبت به هفته قبل تغییری نداشته و معادل به ترتیب ۷هزار و ۱۰۰ و ۷هزار و ۸۵۰ ریال قیمت خورد.

اما تیرآهن کوتاه نمره ۲۰ این شرکت نسبت به ششم تیر ماه در هر کیلو ۴۸۰ ریال رشد داشت. نرخ این محصول که فروش آن در هفته جاری انجام شد معادل ۷هزار و ۷۰۰ ریال بود در حالی که در تاریخ ششم خرداد ماه با نرخ ۷هزار و ۲۲۰ ریال برای تحویل در پایان مرداد ماه به فروش رسید.

تیرآهن‌های سایز ۲۰ و ۲۲ این شرکت نیز در مبادلات هفته گذشته از رشد ۷۳۱ ریالی برخوردار شدند این نوع تیرآهن در عرضه قبلی با نرخ ۷هزار و ۲۲۰ ریال به فروش رسیده بودند.

همچنین در گروه میلگرد نیز طی هفته‌ای که گذشت محصولات گروه ملی بدون خریدار ماند. اما شرکت‌های فولاد آذربایجان، خراسان و ذوب‌آهن محصولات خود را به فروش رساندند.

فولاد آذربایجان محصولات خود را در دو رینگ عرضه کرد که شامل میلگرد ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴ - ۳ A و ۲۵، ۲۲ - ۲ A بودند نرخ فروش آنها در مبادلات هفته گذشته ۶ هزار و ۲۰۰ ریال بود.

فولاد خراسان نیز توانست محصولات میلگرد

۲۵، ۲۲ا- ۳ A و ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴ - ۳ A خود را برای تحویل در پایان تیر ماه با نرخ ۶ هزار و ۳۰۰ ریال بفروشد.

فولاد کرمان نیز این هفته با عرضه ۱۲-۳ A به میزان یک هزار تن نتوانست متقاضی دریافت کند.

محصولات ذوب‌آهن اصفهان در هفته گذشته شامل انواع میلگرد در گروه‌های ۳ Aا، ۲ Aا، ۱ Aا بودند که در گروه۱۴-A۲ ،ا۱۸-A۲ ،ا۱۸-A۳ ،ا با توجه به این که در روز یکشنبه هفته گذشته نیز عرضه شدند و بدون مشتری ماندند در روز چهارشنبه ۵۰ ریال زیر قیمت مشتری جذب کردند و با نرخ ۶هزار و یک‌صد ریال به فروش رسیدند.

سایر محصولات ذوب‌آهن اصفهان شامل ۱۲، ۱۰، ۸-۳ A و ۲۰،۱۸،۱۶،۱۴-۳ A که در روز یکشنبه با نرخ ۶هزار و ۵۰ ریال برای تحویل در پایان مرداد ماه به فروش رسیده بودند در روز چهارشنبه با رشد ۱۵ ریالی مواجه شدند. این محصولات در روز چهارشنبه هفته قبل با نرخ ۶هزار و ۶۵ ریال مورد مبادله قرار گرفتند. جالب اینجا است که سررسید تحویل این محصول هم در پایان مرداد است. بدین ترتیب خریداران این محصول که در روز چهارشنبه اقدام به خرید کالا کردند ۱۵ ریال در هر کیلو نسبت به خریداران روز یکشنبه کمتر سود می‌برند. تقاضای بالای خریداران برای این نوع میلگرد با وجود رشد ۱۵ ریالی طی سه روز حاکی از پیش‌بینی رشد قیمت این محصول در بازار است.