تسهیلات به تولید کنندگان بخش‌خصوصی ارائه شود نه به وارد کنندگان

گروه بورس فلزات - زهرا مسافر: در صورت ارائه تسهیلات به تولید کنندگان فولاد بخش خصوصی علاوه بر این که دیگر نیازی به واردات محصولات فولادی نخواهد بود اشتغالزایی نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به مصوبه هیات وزیران مبنی بر این که وارد کنندگان عمده محصولات و مواد اولیه فولادی می‌توانند نسبت به عرضه کالاهای خود در بورس فلزات اقدام و بورس فلزات نیز مکلف است هر گونه امکانات و تسهیلات را به وارد کنندگان ارائه دهد، گفت: تسهیلات لازم باید در اختیار تولید کننده بخش خصوصی قرار گیرد نه وارد‌کنندگان زیرا که در هیچ کجای دنیا به واردکنندگان برای واردات تسهیلات ارائه نمی‌شود. حسن مصیب‌زاده افزود: وارد کنندگان به علت این که عوارض و بیمه پرداخت نمی‌کنند اشتغالزایی نیز به همراه ندارند. بنابر این در هیچ کجای دنیا مشمول ارائه تسهیلات نمی شوند بلکه این تسهیلات باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

به گفته وی، هم اکنون تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی به علت کمبود مواد اولیه تنها با ۳۰تا ۴۰درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند که در صورت تامین مواد اولیه علاوه بر اینکه با افزایش تولید دیگر نیازی به واردات نخواهد بود بلکه اشتغالزایی نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل فولاد البرز تصریح کرد: تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیاز به سرمایه زیاد دارند و امکان تهیه این سرمایه نیز برای آنها مقدور نیست و کمبود مواد اولیه هم اکنون به معضل بزرگی برای این بخش تبدیل شده است.وی با انتقاد از مصوبه هیات وزیران مبنی بر ارائه تسهیلات به واردکنندگان و عرضه کالاهای وارداتی در بورس فلزات خاطرنشان کرد: تسهیلات مورد نیاز تنها باید در اختیار تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار گیرد زیرا که تنها با افزایش تولید می‌توان جلوی واردات را گرفت و این امر علاوه بر مصرف کننده داخلی به نفع دولت نیز خواهد بود.مصیب‌زاده با اشاره به مصوبه یاد شده مبنی بر اینکه کلیه تولیدکنندگان مکلفند تمامی تولیدات خود را در بورس عرضه کنند، گفت: وارد شدن تمام تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی به بورس با موانعی روبه‌رو است از جمله بحث استاندارد تولیدات بخش خصوصی است که اغلب تولیدکنندگان این بخش محصولاتشان استاندارد ندارد که این امر به علت مشکلات مالی برای ایجاد آزمایشگاه است که البته تولیدات فولاد البرز دارای استاندارد لازم است.وی افزود: مصوبه یادشده نباید تمام تولیدکنندگان را مکلف به عرضه محصولاتشان به بورس فلزات کند زیرا که برای آنها محدودیت ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل فولاد البرز تصریح کرد: تمام تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی نمی‌توانند تمام تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و برخی از مشتریان نیز نمی‌توانند برای تامین کالای موردنیاز خود از بورس استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد: مصوبه یادشده نباید برای تولیدکنندگان بخش‌خصوصی برای عرضه محصولاتشان محدودیت ایجاد کند زیرا که جریان مبادله در بازار آزاد نباید مختل شود.