مریم صدیق زنده

معاملات مس در نیویورک بالا گرفته و خسارت پیشین را جبران کرد در حالی که اعتصاب کارگران در شیلی، بزرگ‌ترین منبع تولید مس جهان، موج اعتراض را گسترش خواهد داد. کارگران قراردادی شرکت Codelco در شیلی، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده مس جهان، دیروز اعلام کردند که اعتراضات، اوضاع را بدتر خواهد کرد مگر اینکه شرکت مصالحه کند. قیمت مس با شروع ناآرامی و قطع شدن تولیدات Codelco در ۲۵ ژوئن، ۲درصد بالا رفت.

جان میر (John Meyer)، تحلیلگر موسسه نومیس سکیوریتی Numis Securities در لندن گفت: این اعتصاب ممکن است بیشتر شود و تولید مس را کاهش دهد که در نتیجه بازار عرضه و تقاضا بسیار در تنگنا قرار خواهد گرفت.

معاملات مس برای فروش سپتامبر ۸/۱سنت یعنی ۵درصد بالا رفت و در بورس مرکانتیل نیویورک به ۵۴۵/۳دلار در هر پوند رسید. معامله‌کنندگان می‌گویند قیمت مس با توجه به افزایش نرخ‌های هفته پیش ۹/۰ کاهش داشته است.در چهار سال اخیر، به دلیل رونق بازار تقاضا در چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان، قیمت این فلز ۴برابر شد. تک کومینکو Teck Cominco Ltd، دومین تولیدکننده بزرگ روی در جهان، اظهار داشت:‌ به منظور افزایش تولیدات مس، شرکت اور رسورسز Aur Resources را به قیمت ۴میلیارد دلار کانادا (۷۹/۳میلیارد دلار آمریکا) به صورت نقد و سهام خریداری می‌کند. به گفته مدیر اجرایی تک کومینکو، دونالد لیندسی: رشد در چین و هند خبر از افزایش مصرف مس می‌دهد. برای شرکت‌های حفاری معادن، تولید محصول و حفظ روند تولید مشکل شده است.

بازار پرقدرت ویلیام اونیل یکی از کارمندان بخش مشاوره Logic Advisors در شرکت Upper Saddle River ایالت نیوجرسی گفت: افرادی که فعال بازار هستند این بازار را پرقدرت می‌بینند.

در بورس‌‌فلزات لندن، مس معامله شده به صورت ۳ماه، ۴۳دلار یا ۶/۰درصد افزایش داشته و به ۷۷۷۳ دلار در هر تن رسید. مس در ماه مه ۲۰۰۶ تا میزان ۸۸۰۰دلار بالا رفت.

منبع: بلومبرگ