124 هزار تومان هزینه انبارداری برای هر تریلی فولاد

گروه بورس فلزات - هزینه تمام شده ۲۲ تن محصول فولادی که بار یک تریلی است معادل ۱۳۴هزار تومان است. مرتضی حسینی یک فعال بازار آهن با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در صورتی که محصول فولادی خریداری شده وارد انبار شود برای تحویل آن کالا باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کرد.

این هزینه‌ها که همگام با رشد قیمت‌ها در بازار در نوسان است شامل هزینه‌‌های ترخیص، باسکول، انبارداری و بارگیری می‌شود.

در حال حاضر خریدار انواع محصولات فولادی برای ورود هر تن فولاد به انبار باید مبلغی بین ۵/۴ تا ۵ هزار‌تومان بابت هر تن بپردازد که برای بار یک تریلی که معادل ۲۲ تن است، طبق محاسبه باید ۱۱۰هزار تومان پرداخت کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر مبلغ فوق تحت عنوان خرج انبار، هر تریلی باری که وارد انبار می‌شود باید خالی شده و مجددا آن را سوار بر تریلی کرد.

حسینی گفت: هزینه بارگیری که با لیفتراک انجام می‌شود نیز مبلغ ۱۲هزار تومان است.

این فعال بازار ادامه داد: خریدار تا این مرحله بابت هر تریلی بار که معادل ۲۲ تن است ۱۲۲هزار تومان می‌پردازد که علاوه بر آن هزینه باسکول نیز که بابت هر تریلی دو هزار تومان است به آن افزوده می‌شود.

وی گفت: به این ترتیب خریدار محصولات فولادی علاوه بر پرداخت هزینه محصول که اکثرا خرید آن از در کارخانه انجام می‌شود بابت هر تریلی (معادل ۲۲ تن) باید ۱۲۴هزار تومان هزینه‌های انبارداری بپردازد.

حسینی اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند محصول مورد نیاز خود را مستقیما از در کارخانه خریداری کرده و به محل پروژه مورد نظر انتقال دهند تا هزینه‌های انبار‌داری گریبانگیر آنها نشود.

این فعال بازار همچنین اظهار داشت: انبارداران بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تنها به‌دلیل داشتن یک چهار دیواری پول زیادی به جیب می‌زنند.

وی همچنین در پایان اشاره کرد: در حال حاضر انبارداران برای جذب مشتری به اشخاصی که بار خود را در انبار آنها خالی کنند بابت هر کیلو فولاد ۲ تومان پورسانت می‌دهند.