شرکت BHP بیلیتون، پیشنهاد اولیه‌ای به میزان ۴۰دلار برای هر تن مس را به مناسبت آغاز مذاکرات نیمه سال در خصوص هزینه‌های فرآوری و تصفیه مس TC/RC به کارخانه‌های ذوب مس ارائه داده است. متعاقب انجام پیش‌بینی‌هایی در خصوص بروز کمبود عرضه در نیمه دوم سال‌جاری و سقوط ارقام عناوین و سرفصل‌های مربوط به بازار نقدی مس، شرکت BHP نیز در اقدامی پیش‌بینی شده، تصمیم گرفته است که مبالغ قراردادهای TC/RC وسط سال را کاهش داده و بر این اساس خریدهای مربوط به جولای ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۸ را با مبالغ پایین‌تری انجام دهد.

مبالغ مربوط به قراردادهای وسط سال گذشته در حدود ۶۰دلار برای هر تن مس و همچنین ۶ سنت حاشیه قیمت برای مشارکت در قیمت بود در حالی که معیار سالیانه TC/RC مربوط به ۲۰۰۷ در حدود ۶/۶۰دلار بدون مشارکت در قیمت تعیین شد.

یکی از بازرگانان در این خصوص اظهار داشت: این مبلغ در واقع پایین‌ترین سطح معیار قراردادها محسوب می‌شود. این دور از مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود زیرا این مبلغ برای کارخانه‌های ذوب مس بسیار پایین تلقی می‌شود و نمی‌توانند بر این اساس کار کنند.

اگر قراردادها براساس این سطح از مبالغ تنظیم شوند، در واقع در مرز میان سود و زیان و به عبارتی هزینه‌های عملیاتی حاشیه‌ای تعیین شده و فعالیت‌های کارخانه‌های ذوب مس را با دشواری مواجه خواهد کرد.

پرداخت هزینه‌های TC/RC از طرف صاحبان معادن به کارخانه‌های ذوب مس، در واقع برای تبدیل کنسانتره مس به مس تصفیه شده است.

متعاقب انجام پیش‌بینی در خصوص بروز کمبود در عرضه مس با توجه به پایین بودن ظرفیت ذوب مس (به ویژه در کشور چین) بازار در واقع به نفع صاحبان معادن تغییر جهت داده است و بروز کمبود در بازار کنسانتره مس در نیمه دوم سال‌جاری افزایش خواهد یافت و در واقع در نیمه دوم سال‌جاری شاهد سرعت پایین‌تر تولید مس خواهیم بود.

یکی دیگر از بازرگانان در این خصوص اظهار داشت: پذیرش چنین مبالغی برای کارخانه‌های ذوب مس بسیار دشوار است زیرا آنها پس از پرداخت تمامی هزینه‌های تولید، انرژی و هزینه‌های استاندارد زیست محیطی، دیگر سود چندانی به دست نخواهد آورد که بتوانند به فعالیت ادامه دهند.

قیمت‌های نقدی بازار متعاقب انتشار گزارش‌هایی در خصوص توافق برگزارکنندگان مناقصه‌ها با برخی بازرگانان درباره ارقام منفی عناوین و سرفصل‌ها، همچنین در حال کاهش است.

منبع: مرکز مطالعاتی راهبردی گروه صنایع ذوب فلزات فجر