در انتظار کاهش قیمت ورق فولادی هستیم

گروه بورس فلزات - روز گذشته در صفحه ۱۴ روزنامه دنیای اقتصاد مطلبی تحت عنوان «رشد قیمت هیاهویی بیش نبود» به‌چاپ رسید که حاکی از این بود که متقاضیان انواع ورق فولادی با وجودحجم بالای عرضه اقدام به خرید نکردند در این راستا سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در‌خصوص علل خرید نکردن آن میزان حجمی که از سوی فولاد مبارکه عرضه شد توضیحاتی را به تحریریه دنیای اقتصاد ارسال کرده است که در متن زیر به آن اشاره شده است. به علت عدم تامین ورق فولادی با تقاضای واقعی بازار، قیمت انواع ورق گرم فولادی از اسفندماه ۸۵ تا تیر ماه ۸۶ بیش از ۱۸۰ تومان در هر کیلو افزایش داشته و مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پایین‌دستی را با بحران جدی روبه‌رو کرده و این بحران به حدی بوده که مسوولان شرکت ملی فولاد و مدیرعامل مجتمع فولاد در نامه‌ای (به شماره ۹۳۲/۱/۲۰۰۰۰ مورخه ۱۴/۴/۸۶) نیز به صراحت درخواست صفر شدن تعرفه واردات ورق گرم را داشته، حال که تولیدکننده و مصرف‌کننده به علت کمبود شدید ورق گرم در بازار و افزایش بیش از حد قیمت‌ها خواهان حذف تعرفه ورق گرم هستند لذا انجام این امر منطقی، ضروری و حیاتی است و هرگونه از دست دادن زمان و فرصت از طرف تصمیم‌سازان ذی‌ربط گناهی نابخشودنی است.

لذا از مسوولان ذیربط استدعا داریم در این خصوص یعنی حذف تعرفه واردات برای جلوگیری از بحران‌های احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین درخواست اعضای سندیکا از بورس‌فلزات شفافیت بیشتر در تالار بورس‌فلزات و کشف واقعی قیمت‌ها است در حالی که با تغییر نماد‌های محصولات ورق، خریداران ما دچار مشکلاتی شده‌اند، مگر نمادها در گذشته چه مشکلی داشتند که احتیاج به تغییر به وجود آمد در‌حال‌حاضر محصولات فولاد مبارکه در دو سبد HA و HC عرضه می‌شوند به همین دلیل برای دریافت ورق موردنیاز دچار مشکل هستیم و قیمت واقعی نرخ هر محصول نیز مشخص نیست.

از سوی دیگر، در مبادلات روز دوشنبه هفته جاری عمده خریداران محصولات فولاد مبارکه انتظار داشتند رشد قیمت هفته قبل جبران شود، اما این‌طور نشد به دلیل اینکه قیمت‌ها تا حد انتظار خریداران پایین نیامد. از خرید با حجم ۱۸هزار و ۵۹۰تن سرباز زدند و تنها ۳هزار و ۵۹۰تن ورق HA خریداری کردند.