رشد قیمت مس به دنبال کاهش حجم موجودی آن در بازارهای جهانی

مریم صدیق‌زنده

با تاثیرپذیری اعتصاب کارگران معدن مس در شیلی و کاهش تولید مس و افت موجودی فلز، قیمت مس به مدت ۶هفته در لندن افزایش یافت. روی و نیکل نیز افزایش قیمت داشته‌اند. ذخیره مس تحت کنترل بورس‌فلزات لندن، ۲۱۰۰تن کاهش داشت، یعنی معادل ۸/۱درصد که طبق گزارش روزانه بورس در ۸ماه اخیر به ۱۱۱۶۰۰تن رسیده بود.

اختلافات و کشمکش‌های حزب کارگر ممکن است تولیدات معدن شرکت کودلکو coاCodle در شیلی را که بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان است، محدود کند و این در حالی است که اعتصاب در سومین معدن بزرگ شیلی نیز اسباب نگرانی شده است.

رابین بلر تحلیلگر UBS مقیم لندن در مصاحبه‌ای گفت: «میزان فلز قابل عرضه در بازار روزانه رو به افول نهاده و این اتفاق قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد»... تاثیرات بالقوه ناآرامی‌ها ادامه دارد.

مس قابل فروش سه‌ماهه بورس‌فلزات لندن ۸۰دلار برابر با ۱/۱درصد افزایش یافته و به ۷۶۴۰دلار در هر تن رسیده است. پیش از آن قرارداد با افزایش ۷/۱درصد به ۶۸۹/۷دلار رسیده بود. این افزایش از ۱۵مه به بالاترین حد خود رسید. فلز مورد استفاده در کابل برق پرفشار و خطوط لوله، پس از ۱۱ماه افزایش در ۴مه با قیمت ۳۵/۸۳دلار ۴/۸درصد کاهش داشته است.

حق دریافت فلز بیشتر از مبادله شده از انبار بورس‌فلزات لندن، کنسل شد.

این مقدار ۵اکتبر ۲۰۰۴ به بالاترین میزان خود با افزایش ۴۱درصدی به ۲۹۴۲۵ تن رسیده بود. این مقدار، طبق اطلاعات بورس، ۲۶درصد از کل موجودی بورس‌فلزات لندن است. کنسل شدن حق خرید بیشتر، باعث کاهش یک‌درصدی در معاملات دوم جولای شد.

به گزارش شانگهای فیوچراکس چنج (Shanghi Furure Exchange) در ۲۹ژوئن موجودی چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز هم در حال کاهش ا ست. ذخیره چین با ۶/۵درصد کاهش به ۷/۹۰۶تن رسید، این میزان کاهش در ۶ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

لوئیس‌گرا، رییس بزرگ‌ترین اتحادیه کارگران شرکت هادر Ventanas، در تاریخ ۲۹ژوئن اعلام کرد: تولیدات کوره ذوب‌آهن code co's Ventanas برای پنجمین روز به دلیل اعتصاب کارگران قراردادی متوقف شده است.

در معدن رادومیرو تامیک (Radomiro Tomic)، سومین معدن بزرگ شرکت کارگران قراردادی، دست از اعتراضی که به مدت یک‌روز روند تولید را متوقف کرده بود، کشیدند. این کنترل وضعیت شرکت باعث وارد آمدن خسارت و توقف تولید ۱۲۴۰تن به قیمت ۳/۹میلیون دلار شد.

کارگران کارخانه تصفیه مس مونترال Xstrata، چهارمین تولیدکننده فلز جهان، ۱۱ژوئن دست از کار کشیدند. زاگ، یکی از اعضای Xstrata مقیم سوئیس در دوم ژوئن گفت: این پالایشگاه که سال گذشته میزان ۳۶۸۳۱۹تن مس تولید کرده بود، اکنون ۳۵درصد از ظرفیت تولید را انجام می‌دهد.

بار (Bhar) عضو UBS گفت: مصرف‌کنندگان آمریکایی در حال خرید فلز هستند تا در عرضه محصولات خالص و تصفیه شده خود را تامین کنند. قیمت نیکل از ۱۰۰۰دلار به ۳۷۲۰۰دلار در هر تن رسید. فلز مورد استفاده در فولاد ضدزنگ (استنلس استیل) از ۹ مه که نرخ معامله ۵۱۸۰۰دلار در هر تن شد، ۲۸درصد کاهش یافت.

بزرگ‌ترین معدن‌دار اندونزی PT Aneka Tambang، گفت با توجه به اینکه تعمیر جدیدترین کوره ذوب فلزش که قبلا نشست می‌کرد بیش از اندازه طول کشیده ممکن است به میزان خروجی مطلوب ۲۰۰۷ یعنی ۲۰هزار تن نرسد.عرضه سریع نیکل به قیمت ۱۲۵دلار در تن بیش از معیار قیمت قرارداد بورس‌فلزات لندن معامله شد.

مابه‌التفاوت قیمت در تفاوت بهای نسیه و نقد در ۲۸ژوئن از ۷۰دلار در یک تن بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه عرضه فلز در بازار تحت فشار قرار گرفته است. با این حال کارمزد از ۴هزار دلار در هر تن از ۲۹ماه مه در عرض ۹ماه افزایش یافت.

در میان سایر فلزات معامله شده، آلومینیوم با افزایش ۹درصدی یعنی ۲۳دلار و ۵سنت به ۲۷۴۶دلار و ۷۵سنت در یک متن رسید و روی با افزایش ۸/۱درصد یعنی ۶۵دلار به قیمت ۳۴۰۰دلار معامله شد. سرب ۴/۲درصد یعنی ۶۵دلار افزایش و به ۲۷۲۵دلار در تن رسید و قلع با ۷۵دلار افزایش به ۱۳۹۷۵دلار رسید.

منبع: بلومبرگ