مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با افزایش ۳/۳‌درصدی به ۷۹۰۲ دلار برای هر تن رسید.

موجودی‏های لندن هم با 8‌درصد کاهش به 105500 تن رسیدند، که پایین‏ترین میزان موجودی‏ها پس از اکتبر سال 2006 است. موجودی‏های شانگهای هم با 7526 تن کاهش به 82091 دلار رسید.
چین در ۵ ماه اول سال ۲۰۰۷ حدود ۸۹/۱‌میلیون تن کنسانتره مس وارد کرد. به دلیل کمبود کنسانتره، کارخانه‌های ذوب حق‏الزحمه ذوب TC/RC را کاهش داده‏اند و در چین و ژاپن TC به ۵۰ دلار برای هر تن کاهش یافته است.
همچنین یک گروه (یا شخص) قراردادهایی برابر با 90‌درصد موجودی‏های لندن را تحت اختیار دارد، بنابراین احتمال Short Squeeze (افزایش قیمت در صورت اعمال قراردادها در برابر موجودی‏ها) وجود دارد. به همین دلیل تفاضل قیمت نقدی و قیمت 3 ماهه در حدود 112 دلار است (backwardation) که نسبتا بالا محسوب می‏شود. 80‌درصد موجودی‏های لندن در حال حاضر قابل خرید است. (20‌درصد بقیه خریداری شده و به زودی از انبارها خارج می‏شود)
با کاهش ۴۲‌درصدی موجودی‏های لندن در سال جاری و همچنین مشکلات کارگری در کشورهای شیلی، مکزیک و پرو، قیمت مس برای دومین هفته متوالی با افزایش قیمت قابل توجه روبه‌رو بود. باید در نظر داشت که تاثیر اعتصابات بر روند قیمت مس در زمانی که موجودی انبارها در حال کاهش است، بسیار بیشتر می‌شود.
بنا بر گزارش Bloomsbury، در سال 2007 بازار مس با کمبود 50000 تنی مواجه است که این کمبود بیشتر از میزان پیش‏بینی‏های قبلی است. گزارش مثبت credit Suisse در مورد قیمت مس نیز بر روند معاملات مؤثر بود.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با افزایش 22/2‌درصدی به 2744 دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با کاهش بسیار جزیی در حدود 825 هزار تن ثابت باقی ماندند. در روز جمعه به دلیل خرید توسط صندوق‏های سرمایه‏گذاری، قیمت آلومینیوم به بالاترین سطح در 5 هفته گذشته رسید. شکستن میانگین متحرک 100 روزه که برای قیمت 3 ماهه در حدود 2790 دلار است، باعث شد که معامله‏گرانی که از روش تکنیکی استفاده می‏کنند اقدام به خرید کنند.
همچنین شایعاتی مبنی بر ورود شرکت Rio Tinto به عرصه رقابت برای خرید Alcan به گوش می‏رسد. در حال حاضر Alcoa پیشنهاد خرید ۲۸‌میلیارد دلاری برای خرید این شرکت، به صورت Hostile Bid (بدن موافقت هیات مدیره شرکت Alcan) داده است. همچنین Rusal بزرگ‌ترین تولید کننده آلومینیوم جهان در حال نهایی کردن مذاکرات با بانک‏های سرمایه‏گذاری برای ورود به بورس لندن است.
در سال منتهی به مارس 2008 تولید آلومینیوم هند با 8‌درصد افزایش به 23/1‌میلیون تن می‏رسد. با توجه به رشد سریع صنایع الکتریکی، حمل و نقل و ساخت و ساز در هند، انتظار می‏رود که مصرف سرانه هند طی 5 سال آینده با افزایش 54‌درصدی از 3/1 کیلوگرم به 2 کیلوگرم برسد.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با افزایش 8/3‌درصدی به 3425 دلار هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با 1/2‌درصد کاهش به 5/71هزار تن رسیدند. بنا بر گزارش شرکت مشاوران GFMS، قیمت روی در زمستان سال جاری میلادی به 3200 دلار کاهش می‏یابد. برخی از معامله‏گران معتقدند که روند نزولی موجودی‏های لندن که از حدود 100هزار تن به کمتر از 70هزار تن رسیده است، در نیمه دوم سال 2007 ادامه نخواهد داشت و بهره‏برداری از طرح‏های افزایش ظرفیت، موجودی‏ها را دوباره افزایش خواهد داد. چین و پرو هم در 6 ماهه آینده تولید را افزایش خواهند داد.
همچنین احتمال دارد که شرکت Oxiana (تولید کننده مس و طلا)، اقدام به خرید شرکت Zinifex (از بزرگ‌ترین تولید کنندگان روی و سرب) کند. با انتشار این خبر قیمت سهام ۵zinifex درصد رشد کرد.Zinifex و umicore (بلژیک) قصد دارند که پروژه مشترک (مربوط به ذوب) خود را در بورس بلژیک عرضه کنند. انتظار می‏رود که این عرضه ۲‌میلیارد دلار قیمت‏گذاری شود.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با ۵/۷‌درصد افزایش به ۲۸۴۶ دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های سرب لندن با ۲‌درصد کاهش به ۲/۴۴هزار تن رسیدند. طی دوره معاملات قیمت سرب به ۲۹۱۲ دلار هم افزایش یافته بود. همان طور که در گزارش هفته قبل توضیح دادیم، نگرانی در مورد صادرات از سوی چین و استرالیا عامل اصلی افزایش قیمت اخیر است و رکورد قیمت اخیر، با وجود خبر مربوط به آغاز صادرات ۹۰۰۰ تن کنسانتره سرب از بندر Esprence در ۶ هفته آینده، به دست آمد. همچنین اعمال مالیات ۱۰‌درصدی بر صادرات چین از اول ماه ژوئن ممکن است صادرات چین را کاهش دهد. و بازارهای غربی را با کمبود مواجه کند، در حالی که در آغاز فصل رانندگی تابستان معمولا تقاضا برای مصارف مربوط به باطری‏های سربی اتومبیل افزایش پیدا می‏کند. یادآوری می‏شود که صنعت اتومبیل‏سازی در چین رشد سریع داشته است و ۴۰‌درصد رشد جهانی تقاضا برای اتومبیل به چین مربوط می‏شود.
نیکل
قیمت نیکل در هفته گذشته با ۶/۰‌درصد کاهش به ۳۵۶۲۵ دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های لندن با ۶/۵‌درصد افزایش به ۴/۹هزار تن رسیدند. در روز جمعه با افزایش ۲۷۶ تنی موجودی نیکل در بورس لندن، قیمت به کمتر از ۳۶۰۰۰ دلار کاهش یافت. در حال حاضر موجودی‏های نیکل با بالاترین سطح در یک سال گذشته رسیده‏اند و با توجه به قیمت بالای نیکل، گمانه‏زنی در مورد کاهش تقاضا برای مصارف مربوط به فولاد ضد زنگ (جایگزین کردن و کاهش مصرف نیکل) بازار را نگران کرده است.
Juinchuan، بزرگ‌ترین تولید کننده نیکل در چین، تولید در سال 2007 را با 8/7‌درصد افزایش به 110هزار تن رسانید. این شرکت در نظر دارد تا ظرفیت تولید را در 3 سال آینده از 130هزار تن به 150هزار تن برساند.


منبع: کارگزاری فلزات مفید