به دنبال افزایش افسارگسیخته قیمت انواع ورق فولادی از ابتدای سال تاکنون و کمبود این ورق برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل و دستور ریاست جمهوری مبنی‌بر مقابله با افزایش قیمت‌ها، طی جلسات مشترک سندیکای لوله و پروفیل فولادی با مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه، پیشنهادات سندیکا و مجتمع فولاد بررسی و توافقاتی جهت حل معضل مواد اولیه صورت پذیرفت. امیر کاوه دبیر سندیکای لوله پروفیل با اشاره به اهم این توافقات گفت: درخواست صفر شدن تعرفه کلیه ورق‌های گرم نوردی فولادی از سوی مجتمع فولاد به مراجع ذی‌ربط از سوی مدیرعامل مجتمع طی نامه‌ای به شماره ۹۲۷/۱/۲۰۰۰ مورخه ۱۳/۴/۸۶ خطاب به رییس هیات‌ عامل ایمیدرو انجام پذیرفت، که این نامه می‌بایست به دیگر مراجع ذی‌ربط نیز ارسال شود.

وی ادامه داد: همچنین درخواست افزایش میزان پیش‌فروش ورق‌های گرم علی‌الخصوص با ضخامت ۲میلی‌متر ارائه و پیشنهاد شد این امر تا زمانی که بازار نیاز داشته باشد استمرار باید و ان‌شاء‌ا... با توجه به حجم اعتبارات اسنادی گشایش یافته یا در حال گشایش در شهریور ماه شاهد اشباع بازار خواهیم بود.

کاوه افزود: مجتمع فولاد از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسوول تنظیم بازار درخواست می‌کند که با توجه به مقتضیات زمان نسبت به واردات ورق‌های فولادی اقدام کنند (این نامه نیز توسط مدیرعامل مجتمع فولاد به ریاست ایمیدرو ارسال شد - البته واردات با تعرفه مدنظر این سندیکا است)

وی اظهار داشت: رجایی مدیرعامل مجتمع فولاد طی نامه‌ای به دبیرکل بورس فلزات در اجرای منویات ریاست‌جمهوری برای مقابله با افزایش قیمت‌ها پیشنهاد کرد کلیه معاملات محصولات گرم روز دوشنبه مورخ ۱۱/۴/۸۶ ابطال شود. (این موضوع طی نامه شماره ۹۳۰/۱/۲۰۰۰ از سوی مدیرعامل مجتمع فولاد ارسال شده است.)

وی همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان لوله و پروفیل فاقد مواد اولیه کافی برای تولید هستند و در همان حال شاهد فروش در بورس هستیم.

محصولاتی که از طریق تالار بورس فلزات و مجتمع فولاد عرضه می‌‌شود براساس ظرفیت تولید صرفا به تولیدکنندگان پایین دستی (تولیدکنندگان دارای لیست کارگروه بیمه - پروانه بهره‌برداری - فیش برق و تایید تشکل) ارائه شود. (این درخواست طی نامه شماره ۹۲۸/۱/۲۰۰۰ مورخه ۱۳/۴/۸۶ به بورس فلزات از سوی مدیر عامل مجتمع فولاد ارسال شد).

کاوه گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوص تغییر نمادها در بورس فلزات و دریافت هزینه‌های اضافی بر مبنای ابعاد و قطر، مدیر عامل مجتمع فولاد با حذف هزینه‌های اضافی گروه B موافقت کرده (طی نامه شماره ۹۲۹/۱/۲۰۰۰ مورخ ۱۳/۴/۸۶ به بورس فلزات اعلام شد) و ایشان نیز پیگیر بازگشت به روش قبلی فروش هستند.

دبیر سندیکا اظهار داشت: از تمامی مشتریان مجتمع فولاد مبارکه ظرفیت‌سنجی مجدد صورت گرفته و براساس مصرف واقعی تولیدکنندگان به آنان مواد اولیه عرضه شود و جهت ارزیابی ظرفیت کارخانه‌های لوله و پروفیل نیز کمیته‌ای متشکل از سندیکا و مجتمع فولاد مبارکه، اقدام به ارزیابی مجدد ظرفیت‌های واقعی اعضا کرده تا توزیع به صورت عادلانه صورت پذیرد. (این درخواست نیز طی نامه شماره ۹۲۶/۱/۲۰۰۰ به آقای دکتر حاتم، معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن منعکس شد) امیر کاوه ضمن تشکر مجدد از حساسیت به موقع مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه و پیگیری‌های مجدانه افزود: امیدواریم در آینده نیز با چنین اقدامات فرابخشی که با نگاه به منافع ملی انجام می‌گیرد علاوه بر کنترل بحران‌ها پیش از وقوع، شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا نیز باشیم و ان‌شاء‌ا... قدم‌های بعدی با کسب آگاهی بیشتر از وضعیت حقیقی بازار هوشمندانه‌تر برداشته خواهد شد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی در پایان گفت: قطعا با این جهت‌گیری مثبت بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد در هفته‌های پیش رو شاهد کاهش قیمت انواع ورق‌های فولادی خواهیم بود.