آزاده حسینی

این روزها شایعات بسیاری در‌خصوص مدیرعاملی علی‌اکبر هاشمیان دبیرکل وقت سازمان بورس فلزات مطرح است، گرچه سازمان بورس و اوراق بهادار باید صحت این خبر را تایید کند اما این سازمان تاکنون این خبر را تکذیب هم نکرده. از سوی دیگر اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران هم در کنار وی اسم چهار تن دیگر را می‌آورند و انتخاب هاشمیان به مدیرعاملی را منوط به تایید صلاحیت وی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار می‌دانند. خبر انتخاب علی‌اکبر هاشمیان شاید برای فعالان و دست‌اندرکاران صنایع فلزی بالاخص فولادی و همچنین فعالان بورس فلزات باعث خوشحالی باشد اما مطمئنا فعالان بورس کالای کشاورزی از این انتخاب راضی نیستند.

تکیه زدن هاشمیان به پست مدیرعاملی بورس کالا، از این جهت برای فعالان صنایع فلزی خوشحال‌کننده است که بسیاری از آنها بابت این موضوع که اگر شخص دیگری غیر از وی انتخاب شود ممکن است بورس فلزات با تمام اهداف بلندمدتش و همه آرزوهایی که برای آن در سر داشتند، عملکردش ضعیف شده و به یغما برود چرا که بسیاری از فعالان صنایع فلزی از ادغام بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی خشنود نیستند و این کار را عملی غیرمنطقی می‌دانند و نگرانند که مبادا عملکرد ضعیف بورس کالای کشاورزی و رکود مبادلات در آن، به بورس فلزات هم سرایت کند.

اما با انتخاب وی به عنوان مدیرعامل بورس کالای ایران به دلیل تجاربی که داشته و طی این مدت در بورس فلزات کسب کرده مطمئنا نگرانی آنها از این بابت مرتفع خواهد شد و در آن صورت فعالان بورس کالاهای کشاورزی هستند که نگران می‌شوند که مبادا بی‌توجهی‌ها به آنها ادامه داشته باشد و در نهایت مجبور به تعطیلی و ترک سازمان شوند.

آنچه که مهم است این است که مطمئنا اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار با بررسی گزینه‌های متعدد بهترین گزینه را که دارای تجارب کافی در زمینه نحوه مبادلات و فعالیت بورس‌های کالایی و .... باشد برمی‌گزینند.

علی‌اکبر هاشمیان از سال ۱۳۶۸ با شروع کار دولت سازندگی وارد ساختمان وزارت صنایع و معادن شد. وی برای مدت زمان طولانی معاون مالی و بازرگانی دکتر بانکی مدیرعامل وقت شرکت ملی فولاد بود. قبل از دبیرکلی بورس فلزات ریاست سازمان بازنشستگان فولاد را به عهده داشت از آذر ۱۳۸۳ نیز به عنوان دبیرکل بورس فلزات در این سازمان حضور دارد.