کاهش 200 تومانی قیمت هر کیلو آلومنیوم

گروه بورس فلزات- زهرا مسافر: قیمت آلومینیوم در سه ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته هر کیلو ۲۰۰تومان کاهش یافت.

رییس اتحادیه تعاونی‌های سراسری صنایع آلومینیوم در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: هم اکنون قیمت آلومینیوم متعادل است اما از نظر تولید کم تحرک است.

هبت ا... فاضلی در خصوص مشکلات موجود در صنعت آلومینیوم افزود: عدم ارائه تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز به این بخش از مهمترین مشکلات این صنعت محسوب می‌شود به طوری که امسال شرایط این بخش نسبت به سال‌های گذشته مناسب نیست. وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو آلومینیوم در بازار ۳هزار و ۵۰تومان است و چنانچه بخواهیم میزان مورد نیاز خود را از بورس تامین کنیم برایمان گران تمام می‌شود.

رییس اتحادیه تعاونی‌های سراسری صنایع آلومینیوم خاطر نشان کرد: سیستم بانک کشور بسیار سخت تسهیلات در اختیار صنعت آلومینیوم قرار می‌دهد و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز موجب تشدید مشکلات ما شده است.

وی اظهار داشت: تمام مشکلات بخش صنعت و تولید را در روز صنعت و معدن که در یکشنبه هفته جاری برگزار شد به رییس‌جمهور گزارش دادیم و وی نیز قول مساعدت داد که از جمله می‌توان به کاهش بیشتر نرخ سود تسهیلات بانکی در سال‌‌های آینده اشاره کرد.

هبت ا... فاضلی با اشاره به اطلاع رییس‌جمهور از کارشکنی‌های برخی از بانک‌ها در اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر نرخ ۱۲درصدی سود تسهیلات گفت: ریاست جمهوری نسبت به بررسی این امر و هماهنگی لازم با رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی خبر داد.

وی افزود: همچنین رییس‌جمهور در مراسم همایش صنعت و معدن از وزیر صنایع و معادن خواست تا نسبت به موانع و مشکلات بخش تولید و به ویژه صنعت کشور اقدام کند.

رییس اتحادیه تعاونی‌های سراسری صنایع آلومینیوم،‌ عدم واردات را یکی از موانع موجود در بخش آلومینیوم دانست و تصریح کرد: هم اکنون به علت عدم پذیرش یوزانس ما از سوی بانک‌های خارجی در زمینه واردات موانع زیادی ایجاده شده است.

وی با اشاره به کاهش ۲۰۰تومانی قیمت هر کیلو آلومینیوم در سه‌ماه نخست امسال خاطرنشان کرد: روز‌های پایانی سال ۸۵ شرکت ایرالکو قیمت هر کیلو از محصول تولیدی خود را به مبلغ ۳هزار و ۲۷۱تومان فروخت و این در حالی است که هم‌اکنون قیمت خود را به ۲هزار و ۹۶۰تومان کاهش داده و این امر موجب ضرر ما شده است.

فاضلی با انتقاد از انحصار ایجاد شده در صنعت آلومینیوم از سوی ایرالکو گفت: ‌این شرکت به عنوان تنها تولیدکننده بیلت آلومینیوم در کشور موجب نوسان قیمت می‌شود زیرا که به دلخواه نسبت به افزایش یا کاهش قیمت اقدام

می‌کند.وی با اشاره به عرضه ۵درصدی سهام ایرالکو در بورس افزود: این در حالی است که در نحوه مدیریت این شرکت هیچ‌تفاوتی ایجاد نشده و براساس همان سیاست‌های قبلی اداره می‌شود.

رییس اتحادیه تعاونی‌های سراسری صنایع آلومینیوم تصریح کرد: به علت کاهش قیمت ۲۰۰تومانی در سال‌جاری تاکنون با ۱۵۰میلیون تومان ضرر مواجه شده‌ایم که این امر موجب کاهش تولید نیز خواهد شد.

وی میزان تولید آلومینیوم در سال‌جاری را ۲۲۰هزار تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۲۰۰هزار تن آلومینیوم تولید شد.

فاضلی نیاز کشور به آلومینیوم را سالانه ۳۳۰هزار تن برشمرد و تصریح کرد: در صورت تولید ۲۲۰هزار تن در سال‌جاری به واردات ۱۰۰هزار تن آلومینیوم نیاز است.

وی خواستار کاهش یا توقف صادرات آلومینیوم از کشور شد تا به نیاز داخل پاسخ داده شود.

رییس اتحادیه تعاونی‌های سراسری صنایع آلومینیوم در خصوص پیش‌بینی قیمت در آینده خاطرنشان کرد:‌ با وجود انحصار موجود در این صنعت به هیچ‌وجه قیمت آلومینیوم قابل پیش‌بینی نیست.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت اجرایی شدن مساعدت دولت با بخش تولید و صنعت، قیمت آلومینیوم در کشور کاهش می‌یابد.