نیاز بازار به آهن را پاسخگو خواهیم بود

گروه بورس فلزات - آزاده حسینی: ذوب‌آهن اصفهان با تمام توان خود نیاز بازار به انواع آهن‌آلات را مرتفع می‌کند و این موضوع ثبات قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. منصور یزدی‌زاده سرپرست معاونت فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: ذوب‌آهن اصفهان در روز چهارشنبه ششم تیر‌ماه با عرضه بیش از یکصد هزار تن انواع محصولات فولادی تقاضای یکصد هزار تن از نیاز بازار را پاسخ داد.

وی ادامه داد: با عرضه بیش از یکصد هزار تن از محصولات فولادی ذوب‌آهن قیمت‌ها در بازار تثبیت خواهند شد.

یزدی‌زاده به فعالان بازار توصیه کرد: در حال حاضر شرایطی در بازار پیش آمده که برخی از سودجویان درصدد سوء‌استفاده از شرایط موجود به نفع خود هستند، اما توصیه ما به فعالان بازار این است که این شرایط مقطعی است و از آن تاثیرپذیری نداشته باشند. وی افزود: ذوب‌آهن برای رفع تنش‌های احتمالی با تمام توان خود نیاز بازار را تامین می‌کند. وی ادامه داد: برای تولید بیشتر، این شرکت مقادیر زیادی شمش به‌منظور ارائه به واحدهای نوردی خود خریداری کرده است تا با بالا بردن ظرفیت آنها تولید را افزایش دهد. یزدی‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر ذوب‌آهن توان مالی خوبی دارد و به تعهدات گذشته خود عمل کرده و گواه این موضوع نیز این است که عرضه روز چهارشنبه در بورس فلزات تهران عمدتا به صورت نقدی انجام شد و فروش سلف این شرکت نیز به صورت پیش‌فروش یک ماهه بود.

وی تاکید کرد‌: بنابراین ما به متقاضیان محصولات فولادی این اطمینان را می‌دهیم که باز هم عرضه با حجم بالا داریم. بنابراین از آنها تقاضا داریم جلوی هرگونه التهاب کاذب را بگیرند و تقاضای کاذب در بازار مطرح نکنند.

وی همچنین در خصوص تولید تیرآهن بال پهن که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است، گفت: تیرآهن H۱۶ برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود و تولیدکنندگان بسیاری سعی داشتند از این نوع تیرآهن تولید کنند که میسر نشد اما ذوب‌آهن اصفهان این کار را عملی کرد.

وی ادامه داد: ظرف یک ماه آینده با تولید تیرآهن بال پهن نیاز بازار به محصول H۱۶ را مرتفع خواهیم ساخت و تا این مرحله که وابستگی بازار به واردات را قطع کنیم تولید را ادامه خواهیم داد.

یزدی‌زاده گفت: در حال حاضر تمام نیاز بازار به تیرآهن بال پهن از طریق واردات تامین می‌شود. به همین دلیل در‌گذشته مهندسان طراحان ما بر اساس تیرآهن I و تیر ورق طراحی می‌کردند. اما اگر این نوع تیرآهن وارد بازار شود می‌تواند جایگزین روش‌های غیر‌اصولی شود.

وی در خصوص عرضه محصولات تیرآهن بال پهن در بورس فلزات گفت: به دلیل اینکه این نوع تیرآهن برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود هنوز در بورس فلزات تهران پذیرفته نشده است.

وی ادامه داد: در ابتدا قصد داریم این محصول را وارد بازار کنیم و واکنش بازار را نسبت به این محصول بسنجیم، سپس در اولین فرصت برای پذیرش این

محصول در بورس فلزات تهران اقدام خواهیم کرد. وی گفت: در حال حاضر فروش از در کارخانه انجام می‌شود، اما قصد داریم این محصول را هم مانند سایر محصولات این شرکت از بورس فلزات تهران عرضه کنیم.

وی با اشاره به قیمت وارداتی این محصول در خصوص قیمت‌گذاری تیر آهن بال پهن گفت: نرخ وارداتی این محصول بین هر کیلو یک هزار و ۵۰۰تومان تا یک هزار و ۷۰۰تومان است اما با تولید این محصول توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان متناسب با نیاز بازار قیمت‌ها را متعادل‌تر خواهیم کرد.