معدن و توسعه: گروه اقتصادی Macquarie روز چهارشنبه ۱۳ ژوئن طی گزارشی اعلام کرد، کمبود کنسانتره مس در سال جاری، به‌شدت تولید کارخانه‌های ذوب مس جدید را محدود خواهد کرد. احتمالا تنها ۳۰۰‌هزار تن از یک‌میلیون تن ظرفیت تولید این واحدهای جدید، قابل بهره‌برداری خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تولید مس تصفیه شده در چین، بزرگترین مصرف‌کننده جهان، به ۳/۳‌میلیون تن برسد که این رقم در سال گذشته ۳‌میلیون تن بود. با وجود توسعه برخی ذخایر نسبتا کوچک مس در چین، این کشور همچنان به‌شدت به واردات مواد اولیه برای تامین نیاز خود وابسته خواهد بود و تولید معادن داخلی تنها جوابگوی ۷۵ هزار و ۵۰۰ تن از تولید مس تصفیه شده در داخل کشور خواهد بود.

Macqurie اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ در کارخانه‌های ذوب مس چین، طی سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ موجب کاهش گزاف هزینه تصفیه و فرآوری مس و زوال صنعت ذوب مس این کشور شده است.

Macquire اعلام کرد: TC/RC کم و ادامه نمایش کمتر از حد انتظار بورس شانگهای با قیمت‌های مس کمتر از بورس فلزات لندن، از ماه مارس امسال تاکنون، به شدت بر اقتصاد بخش ذوب مس، به خصوص آنهایی که نیاز خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنند، تاثیر گذاشته است. وی افزود: اگرچه تاکنون، میل به حفظ سهم بازار به جای داشتن حاشیه سود، عامل اصلی تعیین‌کننده حجم تولید کارخانه‌های ذوب مس چین بوده است، کاهش سوددهی این شرکت‌ها از اواسط سال ۲۰۰۶، به تدریج بر تصمیم‌گیری‌های آنان تاثیر خواهد گذاشت.