تلاطم در بازار مس

معدن و توسعه: هفته گذشته گروه بین‌المللی مطالعات مس ناگهان اعلام کرد که بازارهای جهانی با کمبود این کالا مواجه بوده که در نتیجه موجب بالا رفتن قیمت آن در بازار بورس فلزات لندن شد. تولید در ماه فوریه با ۵۱‌هزار تن کاهش مواجه شد که از سپتامبر ۲۰۰۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است. در دو دهه اول سال، تولید معدنی به ۱۵۳‌هزار تن افزایش یافت، اما در مقایسه با ۲۳۴‌هزار تن افزایش تقاضا قابل توجه نیست. واردات مس تصفیه شده چین با ۱۶۱‌درصد افزایش نسبت به سال قبل در ماه آوریل به ۱۸۵۰۹۷ تن رسید که البته از ۲۰۰‌هزار تن ماه مارس پایین‌تر است ولی هنوز بالاست. ضمنا موجودی‌های مس شانگهای برای دومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده و در هفته پیش با ۳ هزار و ۷۷۳ تن کاهش به ۹۵ هزار و ۲۵۴تن رسید. قبلا پیش‌بینی شده بود که از میزان موجودی‌ها ۴ تا ۱۰‌هزار تن کاسته شود. این خبر قیمت مس را در معاملات قبل از بازار یا فعالیت دادوستد رسمی در اول ژوئن به ۷۵۰۰‌دلار در هر تن رسانید که بعد از آن در همان روز قیمت‌ها ثابت و سپس بیش از انتظار کاهش یافت. اما این ارقام یا آمار احتمالا اندک آرامشی به همراه داشته باشد چون در هفته‌های اخیر سرمایه‌گذاران در دریای پرتلاطم بازار مس گرفتار شده‌اند. در بین تعطیلات در ماه مه از قیمت مس ۱۵‌درصد کاسته شد. این وضع چندان کم اهمیت نیست و این احتمال وجود دارد که تعدادی سرمایه‌گذار در بازار وجود دارند که به این آشفتگی‌ها دامن می‌زنند.

به ‌رغم آمار مثبت‌تر در هفته گذشته هنوز مشخص نیست که چه چیزی بازار را حمایت یا تقویت می‌کند. خبرهای منفی زیادی نیز وجود دارد که باعث ضعف بازار و چالش کسانی شده که پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

قیمت مس نیز همواره در حال تغییرات است و همانند نیکل دادوستد آن مشکل است. این بازار می‌تواند برخلاف پیش‌بینی سرمایه‌گذاران در مواقعی، کاملا ابهام‌آمیز عمل کند.

آیا واردات بالای چین بیانگر تقاضای بالای آن است؟ یا اینکه مس را خریده و در جایی انبار می‌کنند؟

تجار این اطلاعات را به دو طریق می‌خوانند و آن را به سمتی سوق می‌دهند که بازار می‌خواهد آن را بشنود و با تامین منابع مالی لازم قیمت‌ها را با اراده خود کاهش یا افزایش می‌دهند. سرمایه‌گذاران باید همیشه منتظر تغییرات قیمت مانده و دچار نوعی سرگردانی بوده و با مشکلات بالقوه بیشتری مواجه هستند.

انتظار می‌رفت که در پایان هفته اطلاعات بیشتری از آمریکا در خصوص رشد و نیز در مورد خرید از طرف موسسه مدیریت عرضه دریافت شود.

اجازه دهید ببینیم چه روش‌های دیگری برای تجزیه و تحلیل این آمار و ارقام وجود دارد.