فرناز شمس- ورق کویل صادراتی چین با ۳۰د‌لار افزایش به قیمت ۵۱۰ د‌لار تحویل بنادر چین فروخته شد. این افزایش قیمت که از اواسط دسامبر سال گذشته آغاز شده است اساساً به دنبال افزایش قیمت بازار داخلی و حذف کاهش مالیات صادرات از سوی دولت است. به گفته فولاد سازان این کشور، ورق کویل که از محصولات عمده صادراتی نواحی شمال چین است از ۴۶۴د‌لار بر تن در اواخر ماه نوامبر به ۵۴۱د‌لار افزایش یافته است. اکثر پیش‌بینی‌ها حاکی از تاثیر حذف تخفیف مالیاتی محصولات فولادی از قبیل میلگرد و ورق در ماه مارس بر قیمت این نوع محصولات است. بنا بر گزارش‌های تحقیقاتی موسسه Hua، برخی از کارخانه‌های داخلی فولاد چین در صورت حذف تخفیف مالیات صادراتی مجبور به افزایش قیمت FOB محصولات خود تا سقف ۲۰-۱۵د‌لار بر تن خواهند شد.

طبق تحلیل‌های این موسسه قیمت محصولات فولادی به علت کاهش میزان ذخیره بازار داخلی افزایش خواهد یافت در نتیجه قیمت مواد خام نیز با رشد بالایی مواجه خواهد شد. میزان صادرات محصولات فولادی چین در ماه دسامبر ۵۵/۵میلیون تن گزارش شد.

میزان صادرات محصولات فولادی این کشور در مجموع سال ۲۰۰۶ میلادی ۰۱/۴۳میلیون تن برآورد می‌شود که ۶۰/۱۰۹ درصد رشد را به نسبت سال ۲۰۰۵ شاهد خواهد بود.

به دنبال افزایش محصولات فولادی چین، قیمت ورق نیز در ماه ژانویه با ۷۰-۵۰ افزایش ۷۱/۳۷۳د‌لار بر تن معامله شد. قیمت ورق آلیاژی نیز با ۸۰ تا ۱۲۰ افزایش به قیمت ۶۰/۳۸۶د‌لار بر تن فروخته شد.

واحد مطالعات راهبردی آریان فولاد