حدود 10روز پیش، پس از کاهش شدید قیمت فلزات به دلیل افزایش موجودی‏ها و مشکلات صندوق سرمایه‏گذاری Red-Kite، بالاخره در هفته گذشته قیمت‏ها تا حدودی تثبیت شدند و فعالان بازار، در مورد اینکه آیا مشکلات Red-Kite، آغاز مشکلات کلی برای صندوق‏ها است و یا اینکه این مشکلات محدود و قابل هضم است، به گمانه‏زنی پرداختند.

مس
حدود 10روز پیش، پس از کاهش قیمت شدید مس بالاخره در هفته گذشته قیمت مس با نوسانات کم دامنه، شرایط باثباتی را گذراند. ولی در اواخر هفته گذشته قیمت روند مثبت پیدا کرد. هرچند که برای کل هفته، قیمت مس در بازار لندن با کاهش 8/1درصدی به 5401‌دلار رسید ولی در آخر هفته گذشته در بازار نیویورک پس از اتمام معاملات لندن، قیمت مس به دلیل نگرانی در مورد اعتصابات در کارخانه‌های مس پرو با افزایش قیمت روبرو شد و به بیشتر از 5500‌دلار برای هر تن رسید.
موجودی‏های لندن هم با کمی افزایش به ۶/۲۱۵‌هزار تن رسیده، البته موجودی‏های مس در ۱۲ ماه گذشته ۲ برابر شده است. با وجود این برخی از تولید‌کنندگان مانند Boliden که تنها تولید‌کننده مس در اسکاندیناوی است، تقاضا در سال ۲۰۰۷ را قوی ارزیابی می‏کنند.
دو عامل مهم که بر قیمت مس اثر مثبت داشته است عبارتند از، 1- گمانه‏زنی در مورد افزایش خرید مس توسط چینی‏ها در بورس لندن قبل از تعطیلات سال نو چینی بر افزایش قیمت دامن زده است، همچنین معاملات مس در شانگهای از 19 فوریه تا 26 فوریه به دلیل آغاز سال نو تعطیل است و افزایش موجودی انبارهای شانگهای با افزایش 11‌درصدی به 26652 تن است.
۲ - با تصویب افزایش زمان لازم برای خروج از صندوق سرمایه‏گذاری Red-Kite از ۱۵ روز به ۴۵ روز، نگرانی بازار در مورد احتمال نیاز این صندوق به فروش بی‏رویه موجودی‏ها کمی آرام‏تر شده است. چرا که ۴۵ روز، زمان کافی برای فروش به نظر می‏رسد.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با یک‌‌درصد کاهش به ۲۷۸۴‌دلار رسید. موجودی‏های آلومینیوم به میزان کافی وارد انبارهای LME می‏شوند و در‌حال‌حاضر کمبود خاصی مشاهده نمی‏شود. قیمت قراردادهای سه ماه به ۲۶۸۳‌دلار کاهش یافته است که تفاوت آن با قیمت نقدی قابل توجه است. معامله‏گران، به فعالیت صندوق‏های سرمایه‏گذاری که هـم به خـرید و هم به نگهداری short position‏های قابل توجه در فلز آلومینیوم می‏پردازند توجه خاص دارند. کاهش قیمت آلومینیوم در‌حال‌حاضر منطقی است.
Natexis Commodity میانگین قیمت آلومینیوم در سال 2007 را 2600 دلار پیش‏بینی می‏کند که از 2567 دلار سال 2006 کمی بیشتر است. Natexis پیش‏بینی می‏کند که بازار آلومینیوم در سال 2007 با کمبود 100‌هزار تن مواجه می‌شود. ولی Alcan بازار آلومینیوم را با مازاد 200‌هزار تن پیش‏بینی می‏کند.
روی
پس از کاهش قیمت 20‌درصدی روی در ماه ژانویه، به نظر می‏رسد که قیمت فعلا در نزدیکی 3100 دلار ثابت بماند. برخی از تحلیلگران معتقدند که در چند ماه آینده قیمت روی دوباره افزایش خواهد یافت. ریسک تحقق این پیش‏بینی، به وضعیت تولید روی در چین مربوط می‏شود. در ماه ژانویه پس از انتشار گزارش مربوط به صادرات بالای چین در ماه‏های نوامبر و دسامبر بازار روی با کاهش قیمت مواجه شد و بسیاری از تحلیلگران انتظارات خود را در مورد بازار روی تغییر دادند. افزایش موجودی‏های LME و مشکلات صندوق سرمایه‏گذاری Red-Kite هم بیشتر به این کاهش قیمت دامن زدند.
حال برخی تحلیلگران می‏گویند که چین ممکن است دوباره به وارد کننده تبدیل شود. بانک Macquarie افزایش صادرات چین در ماه‏های نوامبر و دسامبر را به تولید‌کنندگانی که موجودی‏های خود را به دلیل قیمت بالاتر از ۴۰۰۰‌دلار فروختند، نسبت داده است. با کاهش قیمت‏های جهانی، جذابیت صادرات به دلیل تفاوت قیمت در چین و بازارهای خارج، کاهش یافته است. بنابراین در صورت کاهش صادرات چین، بازار جهانی ممکن است دوباره با کمبود روبه‌رو شود. همچنین در اواخر سال گذشته، صادر‌کنندگان چینی برای فروش قبل از افزایش مالیات صادرات چین شتاب به خرج دادند که این هم عامل عرضه را بیشتر کرد. با وجود این عوامل، به دلیل این که در چین تعداد زیادی تولید‌کننده خرد وجود دارند، کلی‌گویی در مورد رفتار چین مشکل است. اگر با وجود تفاضل بالای قیمت داخلی در چین و در خارج، صادرات چین کاهش نیابد، ممکن است پیش‏بینی افزایش قیمت درست از آب در نیاید.
نیکل
قیمت نقدی نیکل در هفته گذشته با کاهش ۶‌درصدی به ۳۸۵۰۵ دلار کاهش یافت و موجودی‏های این فلز در سطوح کمتر از ۴۰۰۰ تن قرار دارند. قیمت نیکل در سال گذشته میلادی بیش از ۲ برابر شده است، ولی پیش‏بینی‏ها در مورد روند آتی قیمت به شدت متضاد است. Deuttsche Bank پیش‏بینی می‏کند که میانگین قیمت نیکل در سال ۲۰۰۷ افزایش می‏یاید. در حالی که J.P.Morgan می‏گوید که افت قیمت نیکل در سال ۲۰۰۷ از افت قیمتی که مس شاهد آن بوده است هم بیشتر خواهد بود. DeutscheBank و همچنین Morgan Stanley می‏گویند که تولید‌کنندگان قادر به پاسخ دادن به تقاضای بالای نیکل (به دلیل تقاضای چین برای فولاد ضد‌زنگ) نیستند و میانگین قیمت در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را به ترتیب ۳۱۵۰۰‌دلار و ۳۱۰۰۰‌دلار برای هر تن پیش‏بینی می‏کنند.
برعکس تحلیلگرانی که به نزول شدید قیمت نیکل اعتقاد دارند (مریل لینچ و جی‌پی‌مورگن) می‏گویند که فلز جایگزین برای نیکل پیدا شده و ممکن است مصرف نیکل چین در سال‌جاری 11‌درصد کاهش یابد. مریل لینچ پیش‏بینی می‏کند که نیکل با کاهش قیمت 40‌درصدی به 23700 دلار برای هر‌‌تن برسد.
منبع: شرکت کارگزاری مفید