ایران سینا - خریداران میلگرد آجدار در خلیج فارس می‌گویند با افزایش قیمت محصولات صادراتی کارخانه‌های ترکیه، آنها این هفته از خرید میلگرد آجدار امتناع کرده‌اند. با این وجود بعید است که صادرکنندگان میلگرد آجدار ترکیه قیمت‌های خود را کاهش دهند زیرا تقاضای زیاد بخش ساخت و ساز داخلی به آنها این اجازه را می‌دهد که قیمت قراردادهای داخلی را بالاتر از قیمت فعلی صادرات ببندند. بعد از اینکه قراردادهای هفته‌های قبل به قیمت۵۶۰-۵۵۵ دلار در هر تن بسته شد، کارخانه‌های ترکیه قیمت پیشنهادی را به ۵۶۰ دلار در هر تن cfr خلیج‌فارس افزایش دادند. اما هیچ دادوستدی با این قیمت انجام نشده و تجار می‌گویند اواخر هفته قبل قیمت آخرین قراردادها ۵۵۵-۵۴۰ دلار در هر تن cfr خلیج فارس بود که از ۵۵۰-۵۳۰ دلار در هر تن هفته قبل آن بیشتر است.

کارخانه‌های چین قیمت پیشنهادی خود رابه ۵۲۰ دلار در هر تن cfr خلیج‌فارس افزایش دادند و دادوستدهای انجام شده به مبلغ ۵۱۰-۵۰۰ دلار در هر تن بود که از ۵۰۵-۴۹۰ دلار در هر تن هفته قبلی بیشتر است.

چینی‌ها به دلیل سال نو مدتی در بازار نخواهند بود بنابراین کارخانه‌های ترکیه کاملا بر بازار مسلط هستند.

همچنین به دلیل رونق بازار کلاف گرم در جهان و کاهش عرضه، صادرکنندگان اسلب روسیه قیمت تولیدات ماه مارس را ۳۰-۲۰ دلار در هر تن افزایش دادند.

اخیرا این محصول به قیمت ۴۳۰-۴۲۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه فروخته شد که در اوایل سال ۴۱۰-۴۰۰ دلار بود و احتمال دارد که بیشتر نیز افزایش یابد.

کارخانه Novolipetsk نیز محصول ماه مارس را تماما پیش فروش کرده و انتظار دارد که قیمت فروش ماه آوریل را نیز افزایش دهد. هم‌اکنون تقاضا از آسیای شرق به ویژه چین زیاد است به طوری که به عنوان مثال کارخانه Magnitogorsk ماه گذشته یک محموله کوچک ۴۰هزار تنی را به اروپا و آسیای شرقی ارسال کرد.

همچنین خریداران محصولات کارخانه Severstal می‌گویند انتظار دارند حداقل قیمت برای تولید ماه مارس ۴۴۰-۴۳۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه باشد. انتظار می‌رود قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا کند زیرا بازار نوار ورق داخلی بسیار پررونق است. فولادسازان تمایل دارند تا آنجا که می‌توانند کلاف گرم تولید کنند. حداکثر قیمت اسلب روسیه در اواسط سال ۲۰۰۶ بود که به پیش از ۵۰۰ دلار در هر تن فوب رسید.