قیمت مس سیر نزولی دارد

گروه بورس فلزات - نرخ قیمت مس پس از طی یک روند صعودی که از اردیبشهت ماه سال‌جاری آغاز شده بود در دی‌ماه فروکش کرد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد متوسط نرخ مس در رینگ مبادلاتی بورس فلزات تهران طی دی‌ماه سال‌جاری به هر کیلوگرم ۵۹هزار و ۹۰۸ ریال رسید. طی همین مدت نرخ مس در رینگ مبادلاتی بورس فلزات لندن با احتساب پرسیم (هزینه‌های شامل: کرایه حمل‌ونقل، عوارض ترخیص و ...) معادل ۵۵هزار و ۶۰۶ ریال بود.

براساس این گزارش متوسط نرخ مبادلات مس در بورس فلزات تهران در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۶۹هزار و ۸۰ ریال و در خرداد ماه ۷۲هزار و ۲۵۸ ریال، در تیر ماه ۶۸هزار و ۸۶۲ ریال؛ در مرداد ماه ۷۲هزار و ۹۲ ریال، در شهریور ماه ۷۱هزار و ۲۱۴ ریال، در مهر ماه ۷۰هزار و ۴۱۴ ریال، در آبان ماه ۶۷هزار و ۷۱۱ ریال و در آذرماه معادل ۶۴هزار و ۵۹۹ ریال بود.

بر این اساس متوسط نرخ مبادلات مس در بورس فلزات لندن در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۷۱هزار و ۶۷۱ ریال، در خرداد ماه ۶۹هزار و ۹۸۴ ریال، در تیر ماه ۷۰هزار و ۱۶۱ ریال، در مرداد ماه ۷۱هزار و ۷۰۶ ریال، در شهریور ماه ۷۰هزار و ۶۸۰ ریال، در مهر ماه ۷۰هزار و ۳۵۰ ریال و در آبان ماه ۶۷هزار و ۲۰۸ ریال و در آذرماه معادل ۶۳هزار و ۸۱۹ ریال شده است.

این گزارش می‌افزاید: اختلاف نرخ مس در بورس فلزات تهران نسبت به بورس فلزات لندن در دی‌ماه ۴هزار و ۳۰۲ریال، در آذرماه ۷۸۰ریال، در آبان‌ماه ۵۰۳ریال، در مهرماه به ۶۴ریال، در شهریورماه به ۵۳۴ریال، در مردادماه ۳۸۶ریال، تیرماه به یک هزار و ۲۹۹ریال، خردادماه دو هزار و ۲۷۴ریال و در اردیبهشت‌ماه به دو هزار و ۵۹۱ریال رسید.

این گزارش حاکی است طی مدت ذکر شده متوسط نرخ مبادلات مس در رینگ مبادلاتی تهران بالاتر از رینگ مبادلاتی لندن بوده و تنها در تیرماه سال جاری نرخ قیمت مس در بورس فلزات تهران از نرخ مبادلات آن در LME (بورس فلزات لندن) کمتر شده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید: ماخذ نرخ ارز در این گزارش بانک مرکزی بوده و در دی و آذرماه ۹هزار و ۲۱۷ریال و در آبان‌ماه با نرخ ۹هزار و ۲۱۸ریال، در مهرماه با نرخ ۹هزار و ۲۱۳ریال، در شهریورماه با نرخ ۹هزار و ۱۹۰ریال، در مردادماه با نرخ ۹هزار و ۱۸۶ریال و در تیرماه با نرخ ۹هزار و ۱۸۱ریال، در خردادماه با نرخ ۹هزار و ۱۶۶ریال و در اردیبهشت ماه با نرخ ۹هزار و ۱۵۱ریال محاسبه شده است. بنابراین گزارش مس با نرخ ۲۴هزار و ۲۲۴ریال پای در رینگ مبادلاتی تهران گذاشت در همان مقطع زمانی نرخ این فلز در بورس فلزات لندن ۲۴هزار و ۳۰۰ریال بود. روند قیمت این فلز از ابتدای فعالیت بورس فلزات تهران تا شهریور ماه سال جاری صعودی بوده و البته در تیرماه سال جاری قیمت آن نسبت به بورس فلزات لندن کاهش یافت. این گزارش حاکی است مس در بورس فلزات لندن طی دو سال گذشته روند صعودی داشته و در آبان‌ماه سال جاری این روند صعودی شکسته شده و شیب نزولی به خود گرفته است .