گروه بورس فلزات - هفته گذشته قیمت فلزات تا روز پنج‏شنبه، روند نسبتا متعادل و رو به پایینی را طی کرد. بیشتر نگاه‏ها متوجه میزان موجودی‏های رو به افزایش مس و روی بود و معامله‏گران در مورد تولید و تقاضای چین و همچنین وضعیت اقتصادی آمریکا گمانه‏زنی می‏کردند.

اما در روز جمعه با انتشار خبر مربوط به زیان ۲۰درصدی صندوق سرمایه‏گذاری Red-Kite که در معاملات فلزات فعال است و با اعلام این که برداشت از این صندوق با تعویق همراه خواهد شد. صندوق‏های دیگر گمانه‏زنی کردند که این صندوق مجبور به فروش برخی دارایی‏ها خواهد شد و بنابراین کل صندوق‏های سرمایه‏گذاران فروشنده فلزات شدند. با کاهش قیمت فلزات، در غیاب خریداران چینی که خرید را به پس از سال نو چینی موکول کرده‌اند، قیمت مس و روی با کاهش شدید روبرو شد. با کاهش قیمت، برنامه‏های فروش کامپیوتری نیز فعال شدند که این خود باعث کاهش شدیدتر قیمت شد. تنها فلزی که روز جمعه با افزایش قیمت مواجه شد نیکل بود که قرارداد سه‏ماهه آن با افزایش قیمت ۷۵۰‌دلاری به ۳۷۷۰۰‌دلار رسید.
مس
قیمت نقدی مس با کاهش ۴‌درصدی به ۵۵۰۱‌دلار برای هر تن رسید. در ایالات متحده پس از معاملات لندن با انتشار اخبار نسبتا ضعیف اقتصادی، قیمت به کمتر ۵۳۸۰‌دلار برای هر تن نزول کرد که کمترین قیمت در ۱۰ ماه گذشته است. در هفته گذشته با وجود احتمال اعتصاب در برخی از مجتمع‏های تولید (Cerro Colorodo)، بازار بیشتر به افزایش موجودی‏های مس واکنش نشان داد و قیمت رو به کاهش بود. موجودی‏های مس لندن، شانگهای و نیویورک با افزایش ۱/۳‌درصدی به ۲۷۲۹۸۳ تن رسیده است که بیشترین میزان پس از ژوئن سال ۲۰۰۴ است. همانطور که ذکر شد در روز جـمعه پس از انتـشار خبر مـربـوط به زیـان صندوق Red-Kite، قیمت با افت شدید روبه‌رو شد.
شرکت Cochilco شیلی پیش‏بینی می‏کند که به دلیل افزایش تولید، میانگین قیمت مس در سال 2007 به 5300‌دلار برای هر تن نزول کند و در سال 2008 به 4500‌دلار کاهش یابد. میانگین قیمت در سال 2006 حدود 6700‌دلار بوده است.
آلومینیوم
موجودی‏های آلومینیوم با افزایش 6/2‌درصدی به 747 هزار تن رسیدند و قیمت آلومینیوم با افت 3‌درصدی به 2810‌دلار برای هر تن رسید، بنابراین در مقایسه با روی و مس شرایط بهتری برای قیمت این فلز رقم خورد. شرکت Aluminum Company چین، در روز پنج‏شنبه اعلام کرد که با دیگر شرکت‏های چینی که نرخ آلومینا را افزایش داده بودند همراهی خواهند کرد و قیمت آلومینا را با 50‌درصد افزایش به 463‌دلار برای هر تن می‌رسانند. این قیمت هنوز 5/6‌درصد کمتر از قیمت دیگر تولیدکنندگان است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده آلومینیوم است و در سال گذشته تولید در چین 20‌درصد افزایش داشته است. همچنین شرکت آلکان پیش‏بینی می‏کند که با وجود رشد مصرف 7/6‌درصدی آلومینیوم در سال 2007، تولید بیشتر از مصرف خواهد بود و ممکن است بازار با مازاد مواجه شود.
روی
فلز روی که در 6 هفته گذشته روند قیمت ضعیفی داشته، در هفته گذشته با سقوط قیمت مواجه شد که بیشتر این سقوط در روز جمعه پس از گزارش زیان صندوق Red-Kite و هجوم صندوق‏ها برای فروش رخ داد. با وجود این که موجودی‏های روی در هفته با کمی کاهش به 3/98 هزار تن رسید، قیمت نقدی روی در معاملات لندن با کاهش 9/9‌درصدی به 3270‌دلار برای هر تن رسید. قیمت پس از ساعات عادی بازار به کمتر از 3100‌دلار برای هر تن هم نزول کرد که نتیجه هجوم همراه با ترس صندوق‏ها و غایب بودن چینی‏ها تا بعد از سال نو چینی بود.
در اوایل هفته، گزارش شرکت Antaike (شرکت مشاوره و اطلاع‏رسانی چینی) مبنی بر این که در سال ۲۰۰۶ چین برای اولین‏بار در ۳سال گذشته به صادر کننده (صادرات بیشتر از واردات) روی تبدیل شده هم بر قیمت این فلز اثر منفی داشت. با افزایش صادرات چین و افزایش موجودی‏های لندن، اشتهای صندوق‏های سرمایه‏گذاری برای این فلز کاهش یافته است.
نیکل
در هفته گذشته قیمت نیکل با نوسان مثبت و منفی قابل توجه همراه بود. ولی به دلیل کمبود و موجودی‏های ناچیز ۲/۳هزار تنی، روند قیمت نسبتا مستحکم بود و در طول هفته نیکل با افزایش قیمت ۷/۰درصدی مواجه بود.
منبع: شرکت کارگزاری مفید