مشکلات تعرفه‌ای بازار آلومینیوم در اتحادیه اروپا

گروه بورس فلزات - به دلیل مشکلات تعرفه‌ای بازار آلومینیوم در اتحادیه اروپا خریداران و فروشندگان آن دچار سردرگمی شده‌اند. در‌حال‌حاضر خریداران زیادی سعی دارند در مذاکراتشان با فروشندگان قیمت‌های قراردادی را کاهش دهند (تا ۶درصد تعرفه وارداتی) حال آنکه فروشندگان نیز محصولی را نمی‌فروشند و یا آنکه قیمت بیشتری می‌خواهند تا شرایط جدید نهایی شود.

کمیسیون اروپا در روز ۹ژانویه توصیه کرد که تعرفه‌های وارداتی برای آلومینیوم غیرآلیاژی از ابتدای ژانویه نصف و به سه درصد کاهش پیدا کند و نیز تعرفه‌ها باید کاملا از ابتدای ژانویه ۲۰۰۹ حذف شود. اما اکثر دست‌اندرکاران بازار معتقدند که بازار شدیدا رو به سقوط است و اختلاف‌نظر بر سر معاملات کنونی وجود دارد. ولی هنوز مشخص نیست که آیا اتحادیه اروپا این تعرفه‌ها را کاهش خواهد داد یا نه.

زمانی که این تصمیم‌گیری نهایی شود همه به گمرک رفته و مبالغی را پس خواهند گرفت. شرایط بسیاری درهم برهم شده و از تمام جوانب فشار وارد می‌شود. عدم‌تدوین یک برنامه زمانی برای تصمیم‌گیری نهایی که در‌حال‌حاضر در دست دولت‌های عضو اتحادیه اروپا است به میزان این فشارها شدت بخشیده است.

به نظر می‌رسد که کمیسیون به موضوع بسیار غیرحرفه‌ای برخورد می‌کند و در نتیجه بازار را به یک سردرگمی و مجادله طولانی می‌کشاند و از طرفی ضرورت برخورد جدی و فوری به موضوع را نیز می‌داند. ضمنا اکثر خریداران نیز خریدهای خود را متوقف کرده‌اند تا وضعیت روشن‌تر شود.

در‌حال‌حاضر قیمت خرید و فروش آلومینیوم با تعرفه پرداخت شده در هر تن ۱۵۰ و ۲۳۰دلار است.

گزارش می‌شود که در‌حال‌حاضر معاملات ۱۹۰-۱۷۰دلار و در گذشته ۲۰۰-۱۸۰دلار در هر تن بوده است.

علاوه‌بر این اتحادیه اروپا مشغول مذاکره با کشورهای عضو شورای همکاری‌های اقتصادی خلیج فارس مانند مانند عربستان و امارات برای امضا توافقنامه‌های همکاری‌های تجاری در منطقه هستند.