گروه بورس‌فلزات- حدود یک ماهی است که قیمت انواع فلزات آهنی بالاخص تیرآهن بر خلاف فلزات غیرآهنی رو به رشد است. به طوری که روز گذشته در بازار تهران نرخ تیرآهن سایز ۲۷ نسبت به روز قبل با افزایش ۱۷۰هزار ریالی در هر شاخه مواجه شد که با توجه به فصل سرما و رکود ساخت و ساز با توجه به اینکه عمده مصرف این فلز در ساختمان‌سازی و ساخت سوله است، ابهاماتی را در خصوص دلایل گرانی آن به وجود آورد که برای رفع آن سراغ محمد آزاد، رییس اتحادیه فروشندگان آهن رفتیم که البته قانع نشدیم و گفت‌وگوی دیگری را با منصور یزدی‌زاده سرپرست معاونت فروش و بازاریابی بزرگ‌ترین تولیدکننده تیرآهن کشور (ذوب‌آهن اصفهان) ترتیب دادیم. متن زیر شرح گفت‌وگو با محمد آزاد، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و منصور یزدی‌زاده سرپرست معاون فروش و صادرات شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان است که به شرح ذیل می‌خوانید:

آقای آزاد با توجه به فصل سرما و رکود ساخت و ساز و استفاده کمتر از تیرآهن که تنها کاربرد آن ساختمان سازی و سوله‌سازی است چرا قیمت‌ها در بازار تهران افزایش یافته است؟

همان‌طور که اطلاع دارید شرکت ذوب‌آهن اصفهان که بزرگ‌ترین تولیدکننده تیرآهن است محصولات خود را تنها از طریق بورس‌فلزات عرضه می‌کند که تیرآهن نیز جزو آنها است. به همین سبب در بورس توجهی به فصل مصرف نمی‌شود بلکه طبق عرف در روزهای معلوم تیرآهن عرضه می‌شود و همیشه نیز خریدار خود را دارد بنابراین گرانی آن دیگر ربطی به فصل ندارد چرا که با توجه به کیفیت خوب محصولات ذوب‌آهن همیشه خریدار خود را دارد.

به نظر شما ذوب‌آهن قیمت محصولات خود را بالا برده و بازار به تبعیت از آن با افزایش قیمت مواجه شده؟

دقیقا نمی‌توان ذوب‌آهن اصفهان را مقصر اعلام کرد چرا که ذوب‌آهن محصولات خود را با قیمت پایین عرضه می‌کند اما نمایندگان خریداران که همان کارگزاران هستند آن را با نرخ بالا می‌خرند که دلیل این امر نامعلوم است.

منظور شما این است که ذوب‌آهن تحت عنوان یک بنگاه‌اقتصادی از سود خود صرفنظر کند و محصولات خود را ارزان بفروشد؟

خیر منظورم این نیست که ذوب‌آهن نرخ محصولات خود را پایین بیاورد، اما می‌تواند به عنوان فروشنده سعی در تعادل بازار کرده و از رشد بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کند البته این کارگزاران هستند که نرخ محصولات را در بورس بالا می‌برند چرا که خریداران هم راضی به گران خریدن نیستند، البته موقع خرید خریداری در تالار نیست و کارگزاران نمایندگان خرید آنها هستند.

این بار شما از کارگزاران نام بردید یعنی دلیل اصلی گرانی تیرآهن در بازار کارگزاران بورس‌فلزات تهران هستند؟

این کارگزاران هستند که به عنوان نمایندگان خریدار در بورس‌فلزات دست به خرید می‌زنند گرچه آهنی که در بورس‌فلزات تهران در‌حال‌حاضر عرضه می‌شود برای سه‌ماه یا ماه دیگر و اوج زمان مصرف است و به همین دلیل کارگزاران با پیش‌بینی رشد مصرف و افزایش قیمت‌ها در آن زمان دست به خرید با نرخ بالا می‌زنند اما بازار از قیمت‌های روز تبعیت می‌کند و زمانی که قیمت تیرآهن در تابلوی بورس مشخص می‌شود دیگر کسی به تاریخ تحویل آن توجه نمی‌کند و فروشندگان در بازار از فرصت به دست آمده سوء‌استفاده می‌کنند. بعد از اینکه با محمد آزاد رییس اتحادیه فروشندگان آهن‌آلات تهران گفت‌وگو کردیم سراغ منصور یزدی‌زاده، سرپرست معاونت فروش و بازاریابی ذوب‌آهن اصفهان رفتیم تا بدانیم واقعا امکان تبانی این شرکت با کارگزاران بورس‌فلزات برای افزایش قیمت تیرآهن وجود دارد یا خیر که متن زیر متن گفت‌وگو با ایشان است:

وقتی برای یافتن دلایل گرانی تیرآهن به بازار رفتیم همه ذوب‌آهن را مسوول می‌دانستند آیا شما واقعا قیمت محصولات خود را بالا برده‌اید؟

خیر صریحا اعلام می‌کنم که ذوب‌آهن مقصر نیست چرا که با موجود آمدن بورس‌فلزات ذوب‌آهن تنها به عنوان عرضه‌کننده فلز در جایگاه حاضر می‌شود، نقشی در قیمت‌گذاری ندارد و این مصرف‌کننده و خریدار است که قیمت نهایی را تعیین می‌کند.

یعنی خریداران در رینگ مبادلات قیمت‌های بالاتری برای تیرآهن پیشنهاد می‌دهند؟

بله چرا که وقتی تقاضا برای محصولی در بازار کم باشد به تبع آن تقاضا برای آن زیاد می‌شود و افزایش تقاضا و کمبود در بازار باعث افزایش قیمت می‌شود این یک اصل اقتصادی است و دست ذوب‌آهن هم نیست.

مگر در‌حال‌حاضر فصل مصرف تیرآهن است که بازار دچار کمبود شود؟

به دلیل کیفیت بالای محصولات ذوب‌آهن اصفهان نسبت به سایر تولیدکنندگان و محصولات وارداتی همیشه تقاضا برای محصولات ما نسبت به محصولات سایر تولیدکنندگان بیشتر است و زمانی که تجار واردکننده تیرآهن نرخ محصولات را برای کسب سود در بازار بالا می‌برند به دنبال آن خریداران هم محصولات ذوب‌آهن را در تالار مبادلاتی بالاتر می‌خرند البته ما همیشه محصولات خود را با قیمتی عرضه کردیم که با بازار آهن تهران اختلاف داشته باشد تا برای خریداران انگیزه خرید از بورس ایجاد کنیم.