شرکت کارگزاری مفید
هفته گذشته روند قیمت فلزات مختلف، تا حدی متفاوت بودند. نیکل به دلیل موجودی‏های پایین و اختلالات تولید به رکورد قیمت ۳۷۳۰۰ دست یافت. قلع و سرب هم روند نسبتا خوبی داشتند. ولی روی و مس نسبتا ضعیف ظاهر شدند. به نظر می‏رسد که روند نزولی قیمت نفت هم بر روند قیمت فلزات اثر‌گذار باشد. در پنج‏شنبه گذشته وقتی که قیمت نفت به کمتر از ۵۰‌دلار رسید، فلزات هم با کاهش قیمت قابل توجه روبه‌رو شدند. حتی آمارهای مطلوب اقتصادی از آمریکا، مخصوصا آمار مربوط به رشد مسکن، که معمولا بر مس اثر قابل توجه دارد، در بازار واکنشی نداشت.با بهبود نسبی قیمت نفت در جمعه گذشته و همچنین کاهش موجودی‏های مس LME، که معمولا روبه افزایش بوده است، بازار فلزات روند بهتری را طی کرد. ولی معامله‏گران هنوز در مورد اثر منفی افزایش تولید ناشی از راه‏اندازی پروژه‏های جدید، و همچنین روند مصرف در سال ۲۰۰۷ نگرانند.

مس
قیمت نقدی مس برای هفته گذشته با کاهش ۶‌درصدی به ۵۴۵۰‌دلار رسید. اما پس از دو روز کاهش (چهارشنبه و پنج‏شنبه)، جمعه گذشته با کاهش موجودی‏های مس به ۱۹۳‌هزار‌تن (بیشترین کاهش موجودی پس از ۱۰اکتبر)، قیمت رو به افزایش‌ گذارد. پس از پایان معاملات لندن، در نیویورک قیمت مس به ۵۷۰۰‌دلار هم افزایش یافت. آمار اقتصادی مناسب مربوط به رشد ساخت‌وساز در آمریکا و اخبار مربوط به افزایش واردات مس به چین هم در افزایش قیمت روز جمعه موثر بودند.
به گزارش رویتر، به دلیل premium بالا در چین، در ماه ژانویه 110‌هزار تا 120‌هزار‌تن مس به این کشور وارد شده است که بسیار بیشتر از واردات ماه‏های قبل است. موجودی‏های مس شانگهای هم با افت 9/2‌درصدی به 30559‌دلار کاهش یافت.
بنابراین ممکن است که روند قیمت مس در بازار لندن در هفته آینـده تا حدی بهبود یابد. الـبته نـگرانـی‏ها در مـورد مـازاد تـولـید کـه بـنا بـر تـخـمـین WBMS (World Burea Of Metal Statistics)s در ۱۱ ماه سال ۲۰۰۶ حدود ۳۵۲‌هزار‌تن بود هنوز پا برجا است.
آلومینیوم
قیمت نقدی آلومینیوم هفته گذشته با کمی افزایش به ۲۷۹۳‌دلار و موجودی‏های لندن با ۴‌درصد افزایش به ۷۲۲‌هزار‌تن رسیدند. موجودی‏های شانگهای هم از ۳۲۷۶۵تن به ۳۶۷۰۲تن افزایش یافته است. قیمت در چند هفته گذشته دامنه نوسان کمی داشته‌است. به دلیل وضعیت خاص مربوط به این قرارداد، قیمت سه ‏ماهه آلومینیوم تقریبا ۹۰‌دلار کمتر از قیمت نقدی است، که در مقایسه با دیگر فلزات (به غیراز نیکل) تفاوت قیمت قابل توجهی محسوب می‏شود. WBMS بازار آلومینیوم در سال ۲۰۰۶ را با کمبود ۵۱۰‌هزار‌تن تخمین می‏زند.
روی
روند قیمت روی در چند هفته گذشته نسبتا ضعیف بوده است و موجودی‏های لندن نیز رو به افزایش بوده است. در هفته گذشته موجودی‏ها به ۱۰۰‌هزار‌تن افزایش یافت و قیمت نقدی نیز با کاهش ۹‌درصدی به ۳۶۱۱‌دلار کاهش یافت. اگر همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم، قیمت مس در هفته آینده روند مثبتی داشته باشد، ممکن است جو مثبتی در روند قیمت سایر فلزات از جمله روی نیز ایجاد شود. WBMS تخمین می‏زند که بازار روی در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۰۶ با کمبود ۲۷۷‌هزار‌تن مواجه بوده است.
همچنین WBMS کمبود در بازار سرب در 11 ماه اول سال 2006 را 8800‌تن تخمین می‏زند. با وجود کاهش قیمت 4‌درصدی سرب در هفته گذشته، روند میان‏مدت هنوز مثبت است و خط حمایت نسبتا خوبی در حدود قیمت 1575‌دلار وجود دارد. همان‌طور که در گزارش هفته پیشین شرح دادیم، تحلیل‏گران می‏گویند که به بهره‏برداری رسیدن پروژه‏های جدید ممکن است قیمت روی را تا حدی کاهش دهد.
با وجود این انتظار می‏رود که قیمت در مقایسه با قیمت‏های تاریخی در سطوح بالا حفظ شود. مثلا شرکت Minera Milpo چهارمین تولید کننده پرو اعلام کرد که در ماه مه سال‌جاری میلادی پروژه Gerro Lindo به بهره‏برداری خواهد رسید. این پروژه که با سرمایه‏گذاری ۶۵‌میلیون‌ دلار انجام شد، ۱۱۰‌هزار‌تن کنسانتره روی، ۱۲۵۰۰‌تن کنسانتره سرب و ۸۵۰۰‌تن کنسانتره مس تولید می‏کند. معدن این پروژه ۵‌میلیون‌تن خاک با عیار ۷/۶‌درصد روی و عیار ۱۶/۲‌درصد سرب، در اختیار دارد.
نیکل
در هفته گذشته قیمت نیکل به رکورد قیمت ۳۷۳۰۰‌دلار دست یافت و موجودی LME با کاهش ۱۲‌درصدی به ۲/۵‌هزار‌ تن رسید. خبر مربوط به آسیب‌رسیدن به کشتی حامل ۱۰۰۰‌تن نیکل، کمبود موجودی‏ها و تاخیر در به ثمر رسیدن پروژه‏های جدید، بازار نیکل را بسیار مستحکم نگه داشته است.