بازار آهن ایران داغ است
دنیای اقتصاد- با آغاز سال جدید میلادی روند کاهش قیمت فلزات پایه تداوم پیدا کرد و قیمت‌ها در بورس فلزات لندن طی این مدت کاهش چشمگیری یافت که این میزان کاهش در هشت ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

تحلیل «مرکز تحقیقات فلزات دنیای اقتصاد» از بازار فلزات
سقوط آزاد قیمت فلزات در بورس لندن
گروه بورس فلزات - فرشته تاجیک: با آغاز سال جدید میلادی روند کاهش قیمت فلزات پایه تداوم پیدا کرد و قیمت فلزات در بورس فلزات لندن طی این چند مدت کاهش چشمگیری یافته که این میزان کاهش در هشت ماه گذشته بی‌سابقه بوده است البته کارشناسان افزایش موجودی انبارهای LME ، کاهش تقاضا در چین و کاهش قیمت نفت را مهمترین دلایل افت قیمت جهانی فلزات می‌دانند.
آنچه که در بورس فلزات لندن بر نوسان قیمت‌ها موثر است میزان عرضه و تقاضا است و در صورتی‌که بعضی عوامل بر این توازن تاثیر بگذارد باعث نوسان قیمت‌ها خواهد شد.
بورس لندن در نهم ژانویه سال جاری شاهد کاهش قیمت 204 دلاری برای فلز آلومینیوم بود. آلومینیوم در 14 دسامبر 2006 به بالاترین رقم خود طی 2 ماه رسید و رقم 2هزار و 886 دلاری را تجربه کرد.
مس در ۷ دسامبر در سطح ۷هزار و ۳۹۶دلار ایستاد ولی سال جدید در نهم ژانویه ۵هزار و ۵۴۱ بود که با افت یک هزار و ۸۵۵ دلاری طی این مدت روبه‌رو شده است.
هر چند تحلیلگران بازار انتظار داشتند قیمت روی به مرز 5هزار دلار برسد ولی این فلز در سطح 3هزار و 699 دلار در نهم ژانویه به فروش رفت و بالاترین قیمتی را که توانست طی یک سال گذشته تجربه کند 4هزار و 555 دلار در 27 دسامبر 2006 بود.
البته نیکل در سال جاری میلادی توانست قیمت ۳۲هزار دلاری را حفظ کند و به زیر این سطح قیمت نزول نکند و در نهم ژانویه ۳۲هزار و ۹۰۰ دلار معامله شد هر چند نیکل در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۶ در سطح ۳۵هزار و ۴۵۵ دلار به فروش رفته بود.
سرب نیز از کاهش قیمت‌ها مستثنی نشد سرب در 19 دسامبر یک هزار و 809 دلار قیمت داشت ولی با کاهش 213 دلاری طی این مدت در نهم ژانویه یک هزار و 526 دلار معامله شد.
قلع هر چند به سطح قیمت ۹هزار دلاری در نوامبر ۲۰۰۶ نرسیده است ولی در اواخر سال ۲۰۰۶ به ۱۱هزار و ۹۰۰ دلار رسیده بود که این فلز نیز شامل کاهش قیمت شد و در نهم ژانویه بر روی ۱۰هزار و ۱۷۵ دلار ایستاد.
افت قیمت‌ها در سال جدید میلادی ادامه داشت به طوری که در نهم ژانویه قیمت نقدی انواع فلزات پایه در بورس فلزات کاهش یافت.
در روز نهم ژانویه در مقایسه با پنجم همین ماه قیمت مس، روی، آلومینیوم، نیکل، قلع و سرب با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. در این روز هر تن آلومینیوم ۳۰ دلار نسبت به پنجم ژانویه ارزان شد و بر روی ۲هزار و ۶۸۲ دلار ایستاد. قیمت نقدی آلومینیوم در روز مورد بررسی ۲هزار و ۷۱۲ دلار بود.همچنین مس، سرب و روی به ترتیب ۲۱۵ دلار، ۹۹ دلار و ۴۱۷ دلار کاهش نشان داده‌اند. قیمت نقدی مس، سرب و روی به ترتیب در تاریخ نهم ژانویه از مرز ۵هزار و ۵۴۱ دلار، یک هزار و ۵۹۶ دلار و ۳هزار و ۶۹۹ دلار فراتر نرفت ولی قیمت این فلزات در روز پنجم ژانویه به ترتیب ۵هزار و ۷۵۶ دلار، یک هزار و ۶۹۵ دلار و ۴هزار و ۱۱۶ دلار بوده است.
از سوی دیگر قلع در روز نهم ژانویه 10هزار و 175 دلار قیمت داشت که در روز مقایسه 10هزار و 825دلار بود و 650دلار با کاهش قیمت روبه‌رو شد.
نیکل نیز در این روز ۳۲هزار و ۹۰۰دلار قیمت نقدی داشت که نسبت به روز مورد بررسی نیکل یک‌هزار و ۹۰۵دلار کاهش یافته است. قیمت نقدی این فلز در تاریخ پنجم ژانویه ۳۴هزار و ۸۰۵دلار بوده است. از سوی دیگر، فروش نقدی سه‌ماه فلزات پایه هم در بورس‌فلزات لندن با کاهش قیمت مواجه بوده است. آلومینیوم، مس و روی به ترتیب ۲هزار و ۶۲۹دلار، ۵هزار و ۵۷۰دلار و ۳هزار و ۶۳۱دلار بوده که نسبت به روز پنجم ژانویه آلومینیوم ۵۴دلار، مس ۱۸۲دلار و روی ۴۲۴دلار کاهش قیمت داشته‌اند. قیمت این فلزات در تاریخ پنجم ژانویه به ترتیب ۲هزار و ۶۸۳دلار، ۵هزار و ۷۵۲دلار و ۴هزار و ۵۵دلار بوده است. همچنین سرب در روز نهم ژانویه یک‌هزار و ۵۵۰دلار و در روز مورد بررسی یک‌هزار و ۶۶۳دلار بوده که با افت ۱۱۳دلاری مواجه شد. از سوی دیگر، قیمت سه ماهه نیکل و قلع به ترتیب با کاهش ۲هزار و ۵۰۰دلاری و ۶۹۵دلاری روبه‌رو شدند. قیمت نیکل سه ماهه در نهم ژانویه ۳۱هزار و ۵۰۰دلار و در پنجم ژانویه ۳۴هزار دلار بود. قلع نیز در این تاریخ از مرز ۱۰هزار و ۱۰۵دلار فراتر نرفت و قیمت این فلز در تاریخ پنجم ژانویه ۱۰هزار و ۸۰۰دلار بوده است.