گروه بورس فلزات- رحمت‌ا... باقرپور: براساس آمار منتشره از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد IISI تولید فولاد خام در جهان طی 11ماه اول سال 2006 در 62 کشور جهان که گزارش تولید خود را به این موسسه اعلام می‌کنند، به ظرفیت یک‌میلیارد و 112میلیون و 553هزار تن رسید.

این حجم از تولید در مقایسه با زمان مشابه سال قبل به میزان ۹/۸درصد افزایش داشته است.
براساس پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی موسسات و نشریات خبری در زمینه تحلیل بازار فولاد، این ظرفیت تا پایان سال میلادی 2006 به بیش از یک‌میلیارد و 220میلیون تن خواهد رسید.
پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد در مناطق مختلف جهان تا پایان سال آینده (۲۰۰۷) نیز به مرز بیش از یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون تن برسد.
گفتنی است که تولید فولاد جهان در ماه نوامبر سال‌جاری به میزان 104میلیون و 195هزار تن رسید که این حجم از تولید در مقایسه با ماه اکتبر امسال 6/1درصد کاهش داشته است.
تولید فولاد خام در ماه اکتبر ۲۰۰۶ به میزان ۱۰۵میلیون و ۹۵۸هزار تن بود اما ظرفیت تولید ماه نوامبر امسال در مقایسه با ماه نوامبر سال گذشته ۳/۱۰درصد افزایش داشته است.
در منطقه اروپا 25 کشور عضو اتحادیه اروپا طی 11ماه اول سال‌جاری میلادی به میزان 182میلیون و 708هزار تن فولاد خام تولید‌ کرده‌اند، این حجم از تولید 9/5درصد افزایش در مقایسه با زمان مشابه سال قبل داشته است.
بالاترین حجم تولید فولاد خام در اتحادیه اروپا به کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و انگلستان اختصاص یافت.
این کشورها به ترتیب 37/43، 13/29، 32/18، 2/17 و 8/12میلیون تن تولید فولاد خام را ثبت کرده‌اند و تولید در این منطقه در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، مثبت ارزیابی می‌شود. کاهش تولید صرفا در کشورهای هلند و سوئد دیده می‌شود.
در دیگر کشورهای اروپایی نظیر ترکیه، سوئیس و رومانی نیز به میزان ۳۰میلیون و ۵۷۸هزار تن فولاد خام تولید شد.
ترکیه طی 11ماه اول سال 2006 به میزان 21میلیون و 259هزار تن فولاد خام تولید کرده است.
تولید فولاد خام ترکیه ۳/۱۱درصد افزایش داشته است. کشور رومانی ۵میلیون و ۷۶۴هزار تن و صربستان و مونته‌نگرو یک‌میلیون و ۶۸۳هزار تن و سوئیس نیز یک‌میلیون و ۱۷۹هزار تن فولاد خام طی این مدت تولید کرده‌اند.
کشور صربستان و مونته‌نگرو با وجود این حجم اندک از تولید به میزان 7/44درصد افزایش در تولیدشان نسبت به زمان مشابه قبل مشاهده می‌شود که در مقایسه با دیگر کشورهای جهان نرخ رشد قابل توجهی به حساب می‌آید.
براساس پیش‌بینی IISI تولید فولاد خام در اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۰۶ به ۲۰۱میلیون تن خواهد رسید.
ظرفیت تولید در این منطقه در سال 1995 به میزان 181میلیون تن بوده است که طی این 11سال به میزان 11درصد افزایش داشته است. روند افزایش تولید در منطقه اروپا شیب بسیار آرامی طی این سال‌ها داشته است.
کشورهای مشترک‌المنافع CIS (شوروی سابق) طی ۱۱ماه اول سال ۲۰۰۶ به میزان ۱۰۹میلیون و ۱۲۵هزار تن فولاد خام تولید کرده‌اند.
این کشورها طی 11ماه اول سال گذشته 102میلیون و 965هزار تن تولید داشتند.
این آمار حاکی است که رشد تولید امسال در این کشورها ۶درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده است.
کشور روسیه 64 میلیون و 475 هزارتن تولید و رشدی معادل 7درصد، اوکراین 37 میلیون و 279 هزارتن تولید و رشدی معادل 1/6درصد و قزاقستان نیز 3میلیون و 862 هزارتن تولید و کاهش تولیدی معادل 5/5 درصد در مقایسه با زمان مشابه سال قبل داشته‌اند.
کشورهای مشترک‌المنافع CIS براساس پیش‌بینی IISI تا پایان سال به میزان ۱۱۸ میلیون تن فولاد خام تولید خواهند کرد.
دستیابی به این ظرفیت نشانگر 3/6 درصد رشد نسبت به سال 2005 است. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید فولاد خام این کشورها طی سال آینده با 5میلیون تن افزایش تولید به 123 میلیون تن برسد. رشد تولید کشورهای مشترک‌المنافع CIS طی 11 سال یعنی از سال 1995 تا پایان سال 2006 به میزان 3/49 درصد خواهد بود.
تولید فولاد خام در منطقه آمریکای شمالی طی ۱۱ ماه اول سال ۲۰۰۶ نسبت به زمان مشابه سال قبل ۷/۵ درصد افزایش یافته است. در این منطقه طی این مدت ۱۲۲ میلیون و ۱۹۲ هزارتن تولید فولاد خام صورت گرفته است که ۹۱ میلیون ۴۸۹ هزارتن از این ظرفیت با رشدی معادل ۷درصد نسبت زمان مشابه سال قبل توسط ایالات متحده آمریکا تولید شده است. پس از ایالات متحده کشورهای مکزیک و کانادا هر کدام به ترتیب به میزان ۱۴ میلیون و ۸۶۶ هزارتن و ۱۴ میلیون و ۶۳۵ هزارتن تولید کرده‌اند که مکزیک طی ۱۱ ماه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱/۰ درصد کاهش و کانادا ۸/۳ درصد افزایش تولید را ثبت نموده‌اند. در آمریکای شمالی نیز رشد تولید فولاد خام طی این سال‌ها روند آرامی را طی کرده است. رشد تولید در این منطقه از سال ۱۹۹۵ تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی ۷/۹ درصد خواهد بود. کاهش تولید در این منطقه نیز قابل پیش‌بینی است.
در منطقه آمریکای جنوبی تولید فولاد طی 11 ماه اول سال 2006 میلادی نسبت به زمان مشابه سال قبل 7/0 درصد افزایش یافت. در این منطقه به استثنای برزیل و اروگوئه افزایش تولید مشاهده شد. بیشترین کاهش تولید در منطقه آمریکای جنوبی مربوط به کشورهای اروگوئه و برزیل است. در برزیل طی 11 ماه اول سال میلادی نسبت به زمان مشابه سال قبل 4/2 درصد بوده است. برزیل طی 11 ماه اول سال 2006 میلادی 28 میلیون و 264 هزار تن فولاد خام تولید کرده است. پس از برزیل کشورهای آرژانتین و ونزوئلا از تولیدکنندگان عمده فولاد در این منطقه به حساب می‌آیند. این کشورها هر کدام به میزان 1/5 و 68/4 میلیون تن تولید داشتند.
در آمریکای جنوبی طی سال گذشته ۴۵ میلیون تن فولاد خام تولید شد. پیش‌بینی می‌گردد طی امسال و سال آینده تولید فولاد خام با کمی شدت و ضعف ثابت باقی بماند. کشورهای آمریکای جنوبی تا پایان سال میلادی جاری در مقایسه با سال ۱۹۹۵ حدود ۵/۲۸ درصد رشد خواهند داشت.
براساس این گزارش، در منطقه آفریقا تولید فولاد کاهش داشته است. براساس آمار و ارقام منتشره از سوی IISI اکثر کشورهای تولیدکننده فولاد در آفریقا تولید خود را کاهش داده‌اند در قاره آفریقا طی 11 ماه اول سال 2006 به میزان 15 میلیون و 459 هزارتن فولاد خام تولید شده است، که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 5/3 درصد کاهش تولید مشاهده می‌شود. بالاترین حجم تولید این منطقه به کشورهای آفریقای جنوبی و مصر تعلق دارد. در کشور آفریقای جنوبی 8 میلیون و 919 هزارتن تولید و 1/2درصد افزایش تولید نسبت به زمان مشابه سال قبل به چشم می‌خورد. مصر 4میلیون و 455 هزار تن تولید و 7/12درصد کاهش نسبت به زمان مشابه سال قبل داشته است.
در منطقه خلیج‌فارس رشد تولید فولاد خام به رغم کاهش ۴/۴درصدی تولید عربستان و همچنین کاهش ۹/۸درصدی قطر مثبت ارزیابی می‌شود. ایران به میزان ۸ میلیون و ۹۷۸هزار تن فولاد خام طی ۱۱ماه اول سال ۲۰۰۶ تولید کرد. رشد تولید ایران طی این مدت به میزان ۴/۴درصد بوده است. حال آنکه کشور قطر تولیدی معادل ۸۹۳هزار تن و عربستان نیز تولیدی معادل ۳میلیون و ۶۵۲هزار تن داشته است.
در منطقه خلیج‌فارس تولید فولاد خام از سال 1995 تا 2006 به میزان 5/87درصد افزایش داشته است. در منطقه آفریقا نیز رشد تولید طی این 11سال به میزان 5/21درصد بوده است.
در منطقه آسیا بالاترین حجم تولید فولاد جهان طی ۱۱ماه اول سال ۲۰۰۶ به میزان ۵۸۹میلیون و ۲۰۱هزار تن صورت گرفت. رشد تولید دراین منطقه ۵/۱۲درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده است. چین ۳۸۱میلیون و ۵۳۹هزار تن فولاد خام طی ۱۱ماه اول سال‌جاری تولید کرد. رشد تولید این کشور در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۴/۱۸درصد بود. پس از چین کشور ژاپن بالاترین حجم تولید فولاد در منطقه آسیا و جهان را به ثبت رساند. این کشور طی ۱۱ماه اول سال‌جاری به میزان ۱۰۶میلیون و ۱۷۱هزار تن فولاد خام تولید کرد، رشد تولید در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۷/۲درصد بوده است.
هند طی11ماه 38میلیون و 837هزار تن فولاد خام تولید کرده است. رشد تولید این کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل 1/4درصد بوده است. کره جنوبی پنجمین تولیدکننده بزرگ تولید فولاد جهان طی 11ماه اول سال میلادی 2006به میزان 44میلیون و 118هزار تن فولاد خام تولید کرده است. رشد تولید این کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل 9/0درصد بوده است. کشور تایوان هم 18میلیون و 535هزار تن تولید و رشدی معادل 6/8درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل داشته است.
بالاترین رشد تولید طی سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ به قاره آسیا علی‌الخصوص کشور چین اختصاص دارد. در قاره آسیا چین امسال به مرز ۴۲۰میلیون تن خواهد رسید. براساس پیش‌بینی ظرفیت تولید فولاد خام در چین تا پایان سال آینده به مرز ۴۶۰میلیون تن خواهد رسید. چین تا پایان امسال نسبت به سال گذشته به میزان حدود ۱۸درصد افزایش تولید خواهد داشت، حال آنکه ظرفیت تولید این کشور امسال نسبت به سال ۲۰۰۰ به میزان ۲۱۸درصد و نسبت به سال ۱۹۹۵میلادی به میزان ۳۲۵درصد افزایش خواهد داشت. بقیه کشورهای آسیایی نظیر ژاپن، کره‌جنوبِی، هند و تایوان تا پایان امسال به میزان ۲۵۵میلیون تن فولاد خام تولید می‌کنند. رشد تولید سال ۲۰۰۶ نسبت به سال ۲۰۰۵ و سال ۲۰۰۰ و سال ۱۹۹۵ به ترتیب به میزان ۵/۸، ۲۴ و ۳۸درصد خواهد بود.
در منطقه اقیانوسیه کشور استرالیا طی 11ماه، 7میلیون و 225هزار تن فولاد خا م تولید کرده است رشد تولید این کشور در مقایسه با زمان مشابه سال قبل یک‌درصد بوده است. کشور زلاندنو هم 789هزار تن تولید فولاد خام داشته است. کاهش تولید این کشور در مقایسه به زمان مشابه سال قبل 3درصد بوده است. اما در مجموع رشد تولید این منطقه رشد تولید این منطقه به میزان 6/0درصد بوده است.