تعرفه فولاد، جنگ بین تولید و واردات است

گروه بورس‌فلزات- احمدعلی هراتی‌نیک معاون وزیر صنایع و معادن در بازدید از کارخانه آریان فولاد در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق افزایش یا کاهش تعرفه واردات فولاد هستید، بیان کرد: موضوع تعرفه یک مورد جنجالی است که به عنوان معاون وزیر صنایع و معادن و رییس ایمیدرو در تعیین آن موضعی ندارم. هراتی‌نیک در ادامه گفت: در تعیین نرخ تعرفه، تولیدکننده‌ها موافق افزایش آن و واردکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها خواهان کاهش آن هستند و باید بگویم که تعیین تعرفه فولاد جنگ بین تولید و واردات است.

معاون وزیر صنایع و معادن تاکید کرد: ما به عنوان تولیدکننده فولاد در تعیین تعرفه حساسیتی نداریم چرا‌که تولید مجموعه شرکت‌های تحت پوشش ایمیدرو در تیرآهن، میلگرد ورق به گونه‌ای است که در برابر واردات، آسیب‌پذیری نداریم و قابل رقابت هستیم.

این جملات را هراتی‌نیک در شرایطی اعلام کرد که طی هفته‌های گذشته بارها شمس‌آبادی معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه خواهان افزایش واردات ورق سرد و گرم به کشور بود. شمس‌آبادی اظهار داشت که ایران کمترین تعرفه واردات فولاد را میان کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد دارد.

از طرفی چهارشنبه گذشته امیرکاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اظهار داشت: در شرایطی که عرضه برخی فولادسازان دولتی کمتر از تقاضای بازار است، نباید تعرفه‌ها را افزایش داد.

به نظر می‌رسد طی روزهای آینده مباحث مربوط به تعرفه واردات فولاد به اوج خود برسد.