تعرفه واردات (حقوق گمرکی + سود بازرگانی) انواع ورق به کشور ۱۰درصد است. در صورتی که این رقم در مالزی ۵۰درصد، هندوستان ۲۰درصد، فرانسه و‌ آمریکا ۲۰درصد و آلمان حدود ۱۷درصد است. محمدرضا شمس‌آبادی، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در گفت‌وگو با ایلنا گفت: فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲/۳‌میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید کرده است که حدود ۵/۲‌میلیون تن آن را در بازار داخلی به فروش رسانده و حدود ۷۰۰‌هزار تن از محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر کرده است.

محمدرضا شمس‌آبادی، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان، با بیان این مطلب افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶۹۲‌هزار تن ورق گرم به کشورهای خاورمیانه و اروپایی صادر شده و از ماه گذشته تاکنون صادرات ۶‌هزار تن ورق گالوانیزه و ۷۰۰تن ورق رنگی نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

وی، برنامه تولید فولاد مبارکه اصفهان را تا پایان سال تولید ۸/۴‌میلیون تن محصول فولادی عنوان کرد و گفت: از این میزان یک‌میلیون تن ورق گرم صادر خواهد شد. شمس‌‏آبادی، درباره برنامه صادراتی فولاد مبارکه اصفهان، اظهارداشت: ۲۵‌درصد از تولیدات فولاد مبارکه اصفهان صادر می‌‏شود که حدود ۵۰‌درصد از آن به کشورهای اروپایی، ۳۰‌درصد کشورهای خاورمیانه و مابقی به خاور دور صادر می‌‏شود.معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان، تعرفه‌‏های کنونی این صنعت را در ورق گرم ۱۰‌درصد، ورق سرد ۱۰‌درصد، تیرآهن صفر و میلگرد ۲۰‌درصد ذکر کرد و گفت: برخی از مسوولان و مصرف‌کنندگان تصور می‌‏کنند، کاهش تعرفه‌‏ها لزوما به کاهش قیمت محصولات فولادی منجر می‌‏شود و منافع تولید‌‏کنندگان را کمتر مدنظر قرار می‌‏دهند، در حالی که بررسی میزان تعرفه محصولات فولادی سایر کشورها نشان می‌‏دهد که حتی فولادسازان بزرگ جهان نیز برای حمایت از تولیدکنندگان خود، تعرفه‌‏های مناسبی را وضع کرده‌‏اند.

وی، همچنین به ارائه آماری از وضعیت تولید و تعرفه‌‏های سایر کشورها پرداخت و اظهارداشت: ژاپن با وجود تولید ۱۰۰‌میلیون تن فولاد و بالا بودن قیمت تولید در این کشور برای محصولات سرد و گرم ۵‌درصد تعرفه تعیین کرده است.معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان، ادامه داد: چین نیز سالانه حدود ۴۵۰‌میلیون تن فولاد تولید می‌‏کند که ۳۵‌درصد تولید فولاد دنیا را در بر می‌‏گیرد، با این حال برای محصولات گرم بین ۳ تا ۱۷‌درصد تعرفه و برای محصولات سرد بین ۱۶ تا ۱۷‌درصد تعرفه واردات در نظر گرفته است.

شمس‌‏آبادی اعلام کرد: تعرفه محصولات فولادی در مالزی ۵۰‌درصد، در هندوستان ۲۰‌درصد، در فرانسه و آمریکا ۲۰‌درصد و در آلمان حدود ۱۷‌درصد است و این تعرفه‌‏ها در حالی وضع می‌‏شود که بالا بودن قیمت تمام شده تولید محصولات فولادی، ورود به بازار داخلی این کشورها را بسیار دشوار می‌‏کند.