گروه بورس‌فلزات- شرکت سهامی بورس کالا قطعاً تا پایان امسال تشکیل می‌شود. نصرا... برزنی، نایب رییس بورس‌فلزات تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: از کلیه متقاضیان عضویت در شرکت سهامی بورس کالا به عنوان موسسان این بورس دعوت شده است تا برای انجام مراحل بعدی کار اقدام کنند.

وی اظهار داشت: فعالیت شرکت سهامی بورس کالا، تا قبل از پایان سال‌جاری آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: امیدواریم با تاسیس شرکت بورس کالا عرضه محصولات فلزی و کشاورزی همانند گذشته نظام‌مند باشد.

برزنی گفت: کمیته منتخب شرکت بورس کالا در حال حاضر وظیفه کنترل و نظارت بر ترکیب سهام متقاضیان عضویت در این شرکت را دارد. چرا که طبق قانون جدید بورس اوراق بهادار هیچ یک از موسسان شرکت سهامی بورس کالا نمی‌توانند بیش از ۵/۲درصد سهم در این شرکت داشته باشند به طور مثال هیچ شرکتی نمی‌تواند ۵درصد سهم داشته باشد. وی افزود: وضعیت نهایی ترکیب سهامداران هیات موسس بورس کالا نهایتا در هفته‌جاری مشخص می‌شود. برزنی عرضه نفت در بورس کالا را فعلا منتفی دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر عرضه کالاهایی همچون سیمان، فلزات گران‌بها (طلا و نقره) و شکر در بورس کالا در اولویت قرار دارد.

نایب رییس بورس‌فلزات تهران گفت: برای عرضه نفت نیازمند بورس کالایی مستقل هستیم، اما پیش‌بینی می‌شود که مشتقات نفتی در بورس کالا عرضه شود.

وی در مورد عرضه کالاهایی نظیر سنگ‌آهن، کنسانتره سرب و روی در بورس کالا، اظهار داشت: اصولا کالاهایی در بورس کالا عرضه خواهدشد که تولیدکننده و مصرف‌کنندگان متعدد داشته باشند. بنابراین چون سنگ‌آهن و برخی کنسانتره‌های مواد معدنی مصرف‌کننده متعدد ندارد، عرضه آنها در بورس کالا منطقی نیست.

موسسان شرکت بورس کالا مشخص شدند

۷۰درصد از سرمایه ۱۰‌میلیارد تومانی شرکت بورس کالا به ۲۶ کارگزار بورس کشاورزی و فلزات، ۴۹ نهادمالی، ۹۶ فعال بخش کشاورزی و فلزات اختصاص می‌یابد.

به گزارش موج، بر‌اساس مصوبه شورای‌عالی نظارت بورس، ۴۰‌درصد سهام شرکت بورس کالا به نهادهای مالی، ۱۰ درصد به کارگزاران، ۲۰‌درصد به فعالان بخش کشاورزی و فلزات و ۳۰‌درصد از سهام این شرکت از طریق پذیره نویسی به عموم مردم واگذار می‌شود.

این درحالی است که نهادهای مالی با ۶۲ تقاضا ۱۲۰‌درصد (‌یعنی ۳ برابر سهمیه‌شان)، فعالان بخش‌کشاورزی و فلزات با ۱۰۳ تقاضا ۲۰۰‌درصد (‌یعنی ۱۰ برابر) و کارگزاران بورس کشاورزی و فلزات با ۲۸ تقاضا ۵۵‌درصد (یعنی سه برابر) سهام این شرکت را درخواست کرده بودند.بر‌‌اساس معیارهای کارگروه کمیته راه‌اندازی شرکت بورس کالا در تخصیص سهام برای متقاضیان شرکت بورس کالا، میزان معاملات،‌ درصد حجم معاملات بورس و فعالیت کارگزاران نسبت به کل بازار منجر شد تا ۲۶ کارگزار امتیاز لازم برای دریافت سهام این شرکت را از مجموع ۲۸ تقاضای کارگزاران بورس کشاورزی و فلزات از سوی این کارگروه دریافت دارند.

از ۲۸ کارگزاری واجد شرایط دریافت سهام شرکت بورس کالا، ۱۹ کارگزاری متعلق به بورس‌کشاورزی و ۹ کارگزاری متعلق به بورس‌فلزات است.همچنین با در‌نظر‌گرفتن میزان و سابقه فعالیت فعالان کشاورزی و فلزات، از مجموع ۱۰۳ تقاضای ارائه شده در این عرصه، ۹۶ متقاضی موفق به کسب امتیازهای در نظر گرفته شده‌اند. فعالان بخش فلزات حضور چشمگیرتری نسبت به فعالان بخش کشاورزی به عنوان موسسان شرکت بورس کالا داشته‌اند.ضمن اینکه تراز مالی و میزان فعالیت نهادهای مالی در بازار سرمایه نیز منجر شد تا از مجموع ۶۲ درخواست ارائه شده از سوی بانک‌ها، بیمه‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازنشستگی، ۴۹ نهادمالی به عنوان موسسان شرکت بورس کالا در نظر گرفته شوند.در کارگروه کمیته راه اندازی شرکت بورس کالا تلاش شده است تا بهترین شیوه برای تخصیص سهام اتخاذ شود تا جای هیچ‌گونه اعتراضی از سوی متقاضیان دریافت سهام شرکت بورس کالا باقی نماند.طبق روال تاسیس شرکت سهامی، پس از تعیین کمیته اجرایی از سوی هیات‌موسسان شرکت بورس کالا‌، واریز وجه سهام، اجرای مراحل اولیه ثبت شرکت و اخذ مجوز پذیره نویسی، ۳۰‌درصد پذیره‌نویسی شرکت بورس کالا انجام می‌شود. در هفته پیش‌رو اسامی متقاضیان حائز شرایط دریافت سهام شرکت بورس کالا اعلام خواهد شد.