عصر طلایی قیمت فلزات آغاز شده است

وزیر صنایع و معادن در چهارمین همایش سالانه سرب و روی که هفته گذشته توسط شرکت توسعه معادن روی ایران برگزار شده بود، عصر کنونی را دوران طلایی قیمت فلزات توصیف کرد. وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: قیمت فلزات در بالاترین سطح خود قرار دارد و در عصر طلایی قیمت‌ها نباید معدن غیرفعال داشته باشیم.

وی وضعیت تولید سرب و روی جهان را مشابه نفت دانست و افزود: ممکن است طی بیست سال آینده ذخایر سرب و روی دنیا تمام شود بنابراین تولیدکنندگان بزرگ این محصول از هم‌اکنون باید به فکر اکتشافات این فلز استراتژیک باشند.

وی افزود: اگر تا بیست‌ودو سال آینده ذخیره جدیدی در دنیا کشف نشود صنعت روی با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو می‌شود.

طهماسبی ذخایر قطعی فلز روی را در جهان ۲۲۰میلیون‌تن و تولید آن را ۱۰میلیون تن خواند و گفت: ۳درصد از ذخایر سرب و روی جهان در ایران تجمع یافته است.

وی اظهار داشت: با توجه به ذخایر مناسبی که از فلز سرب و روی در کشور وجود دارد، می‌توان آینده مطلوبی را برای این صنعت انتظار داشت.

طهماسبی اظهار داشت: ۲۸معدن بزرگ و متوسط سرب و روی در کشور وجود دارد که معدن انگوران و سرب و روی مهدی‌آباد بزرگ‌ترین آنها می‌باشد.

وی در ادامه افزود: ایران رتبه سوم را از لحاظ تولید سرب و رتبه چهارم را از نظر تولید روی در آسیا دارا است.

طهماسبی در ادامه گفت: ظرفیت اسمی روی در کشور، ۱۸۰هزارتن است و امسال بخش‌خصوصی برنامه دارد ۱۹۰هزار تن روی تولید کند که این رقم ۱۰هزار تن بیشتر از ظرفیت اسمی است.