کشور از واردات ورق سرد بی‌نیاز شد - ۴ آذر ۸۵

گروه بورس‌فلزات- امسال با تولید یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تن ورق سرد در شرکت فولاد مبارکه، کشور از واردات این محصول بی‌نیاز و به یک صادرکننده تبدیل می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا شمس‌آبادی معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه افزود: مصرف انواع ورق‌های سرد در کشور سالانه حدود ۲/۱میلیون تن است که با افزایش تولیدی که تا پایان امسال در شرکت فولاد مبارکه صورت می‌گیرد کشور از واردات ورق سرد بی‌نیاز می‌شود.

شمس‌آبادی خاطرنشان کرد: در بین محصولات فولادی که در کشور تولید می‌شود، ورق سرد اولین کالایی است که از واردات آن بی‌نیاز می‌شویم.

وی اظهار داشت: از سال ۷۱تاکنون به‌طور متوسط بیشترین میزان تولید ورق سرد در فولاد مبارکه، سالانه ۷۰۰هزار تن بوده است اما امسال برای اولین بار این شرکت ۱/۱میلیون تن از این کالا تولید خواهد کرد که از این میزان تولید ۸۰۰ هزار تن را به بازار عرضه می‌کنیم و ۳۰۰هزار تن در شرکت برای تولید ورق گالوانیزه، رنگی و قلع‌اندود مصرف خواهیم کرد.

شمس‌آبادی با انتقاد از روند واردات ورق سرد به کشور گفت: نیاز کشور به ورق سرد سالانه حدود ۲/۱میلیون تن است اما متاسفانه با توجه به تعرفه پایین واردات این محصول طی ۷ماه امسال حدود ۵۸۰هزار تن ورق سرد وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان امسال به یک‌میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه طی ۵سال گذشته متوسط واردات ورق سرد سالانه ۶۵۰هزار تن بوده است، افزود: با تولیدی که در سال ۸۵ مبارکه به بازار عرضه می‌کند و وارداتی که صورت می‌گیرد، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حدود ۸/۱میلیون تن ورق سرد در کشور عرضه شود که این رقم مازاد مصرف است.

وی گفت:‌ اگر روند واردات ورق سرد به همین ترتیب ادامه یابد احتمالا فولاد مبارکه مجبور خواهد شد تولید ورق سرد را کاهش دهد.شمس‌آبادی با اشاره به این که شرکت فولاد مبارکه اقداماتی را برای اصلاح تعرفه واردات ورق سرد اتخاذ کرده است، اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه به وزارت صنایع و معادن پیشنهاد داده تا تعرفه واردات ورق سرد از ۶درصد به ۲۰درصد افزایش یابد.

وی افزود: در سال‌های گذشته که فولاد مبارکه تنها بخشی از نیاز کشور به ورق سرد را تامین می‌کرد، ما انتقادی به پایین بودن تعرفه واردات این کالا نداشتیم اما در‌حال‌حاضر که این شرکت متناسب با نیاز بازار ورق سرد تولید می‌کند باید تعرفه‌ها افزایش یابد. بنابراین این شرکت انتظار دارد تا دولت نگاه ویژه‌ای به تعرفه واردات این کالای مهم داشته باشد.

معاون فروش مبارکه گفت: کشورهای آسیای میانه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ورق محصولات فولادی به کشور هستند چرا که با تعرفه بالا و موانع غیرتعرفه‌ای که کشورهای اروپایی و آمریکا برای واردات فولاد اعمال کردند، برخی کشورهای تولیدکننده فولاد مجبور هستند تولیداتشان را در کشورهایی نظیر ایران که از تعرفه واردات پایینی برخوردارند به فروش برسانند.

وی کیفیت فولاد کشورهای آسیای میانه را نامناسب دانست و اظهار داشت: اگر روند واردات فولاد ادامه یابد آن گروه از بخش خصوصی که در حال راه‌اندازی کارخانه‌های نورد و سرد و گرم است، با ضرر و زیان مواجه می‌شوند.

وی گفت‌: یکی از اثرات مخرب واردات بی‌رویه، بی‌انگیزگی در میان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد است.

وی گفت: قیمت ورق سرد مبارکه کیلویی ۶۰۰ تومان و قیمت وارداتی آن حدود ۵۹۰ تومان است.

معاون فروش مبارکه در پایان اظهار داشت: امسال این شرکت برنامه دارد حدود ۵/۴میلیون تن فولاد تولید کند که ۲۵درصد از این رقم صادر می‌شود.