گروه بورس فلزات- رضا حیدری: منابع مطلع در بازار معتقدند که بهای شمش در منطقه CIS در حال کاهش است و با ادامه این روند احتمالا تا پایان سال بهای هر تن شمش تحویل در یکی از بنادر حاشیه دریای سیاه به حدود ۴۰۰دلار تنزل خواهد یافت. با توجه به شرایط موجود در حال حاضر شتابی از جانب خریداران دیده نمی‌شود با این حال به نظر می‌رسد تولیدکنندگان فولاد سعی می‌کنند حداقل برای آخرین ماه باقیمانده از سال‌جاری میلادی، بهای فعلی شمش را حفظ نمایند. در واقع ایران تنها بازاری است که هنوز هم از سطح تقاضای بالایی برخوردار است. صادرات به ایران از بنادر حاشیه دریای خزر صورت می‌گیرد که امکانات چندانی ندارند و همین امر موجب مشکلات در بارگیری و ارسال محصولات خریداری شده توسط واردکنندگان ایرانی شده است، تا جایی که بعضی از سفارش‌هایی که برای حمل در ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود، هنوز هم در بندر مبدا انبار شده است. به تعویق افتادن ارسال محموله‌‌های خریداری شده موجب ایجاد کمبود شمش در بازار داخلی کشور شده که این امر به نوبه خود بهای این محصول را در کشور به نحوی کاذب افزایش داده است. بدون در نظر گرفتن محموله‌های خریداری شده شمش که تاکنون تحویل داده نشده، حجم تقاضا در داخل کشور بیش از حد واقعی آن به نظر می‌رسد.

کاهش بهای شمش، هنوز هم نتوانسته است به گونه‌ای جدی موجب پریشانی خاطر تولیدکنندگان فولاد در منطقه شود، چرا که از یکسو با توجه به شرایط فصلی این کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت غیر طبیعی نیست و به نظر می‌رسد بازار به تدریج بهبود خواهد یافت و از سوی دیگر نباید فراموش کرد. به‌رغم کاهش اخیر، بهای شمش هنوز هم ۱۰۰دلار در هر تن بالاتر از سال گذشته در همین تاریخ خریداری می‌شود. از این‌رو برنامه‌های تولید تغییر نکرده است و به جز توقف‌های تعمیراتی پیش‌بینی شده، هیچ کاهشی در حجم تولید منطقه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود.

آخرین قیمت‌های منطقه دریای سیاه مربوط به ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) بین ۴۰۵ تا ۴۱۰دلار برای هر تن شمش فولادی با کیفیت قابل قبول و تحویل در یکی از بنادر دریای سیاه می‌باشد. بهای گرید ۶۰ این محصول بین ۱۵ تا ۲۰دلار در هر تن بالاتر است.