ایرنا - بخش آهن و فولاد ترکیه که در دو دهه اخیر با رشد قابل توجهی به یکی از بخش‌های محرک در صادرات این کشور تبدیل شده، در هشت ماه گذشته سال‌جاری میلادی ترکیه ۳/۱۵میلیون تن فولاد تولید کرد که موید رشد ۱/۱۱درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته است. این در حالی است که میانگین رشد تولید آهن و فولاد در جهان در این دوره ۹/۴درصد اعلام شده است.

با این رشد، ترکیه که در ردیف یازدهمین کشور بزرگ تولیدکننده آهن و فولاد در جهان است، بعد از کشورهای چین و هند، بیشترین رشد در افزایش تولید آهن و فولاد در جهان را داشت.

در این دوره تولید چین ۸/۱۸در صد و هندوستان ۳/۱۵درصد افزایش یافته است. بررسی آمار انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد ترکیه نشان می‌دهد که در این دوره میزان تولید تیرآهن با رشدی برابر ۲/۱۲درصد به ۹۲۸/۱۲میلیون تن، ورق آهن با رشدی به میزان ۶/۲درصد به دومیلیون و ۹۰هزار تن و تولید سایر محصولات آهنی با رشدی برابر ۷/۲۱درصد به ۳۰۵هزار تن رسید.

همین آمار حاکی است برابر ۱۱میلیون و ۶۴هزار تن از مجموع ۳/۱۵میلیون تولید فولاد ترکیه در بخش احیای مستقیم یا قوس الکتریکی و چهار‌میلیون و ۲۵۹هزار تن آن در کارخانه‌های ذوب آهن مجهز به کوره بلند به دست آمده است.

گزارش این انجمن حاکی است: رشد قابل توجه تولید فولاد ترکیه ناشی از افزایش شدید مصرف داخلی است.

رشد ۲۲درصدی بخش ساختمان‌سازی در ترکیه در این افزایش سهم بسزایی دارد. میزان تولید آهن و فولاد ترکیه در سال ۲۰۰۰میلادی برابر ۳۲۵/۱۴میلیون تن بود که در سال‌های بعد به ترتیب به ۹۸۱/۱۴، ۴۶۷/۱۶، ۲۹۹/۱۸، ۴۷۸/۲۰ و ۲۰میلیون و ۹۶۴هزار تن رسید. سرانه مصرف فولاد در جهان ۳۰۶کیلوگرم و در ترکیه ۳۶۱کیلو گرم است و ترکیه از نظر صادرات فولاد در ردیف نهم و از نظر واردات این کالا در ردیف پانزدهم در جهان قرار دارد. هزینه تولید آهن و فولاد در ترکیه نسبت به متوسط آن در کشورهای بزرگ تولیدکننده بالا است و دولت آنکارا تلاش‌هایی را برای پایین آوردن هزینه تولید در دست اقدام دارد. ناهمگونی در تولید محصولات بلند و پهن در صنایع آهن و فولاد ترکیه از مشکلات مهم این بخش است و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را برای ایجاد تنوع و افزایش تولید محصولات پهن می‌طلبد. بر اساس این آمار حدود ۲۶هزار و ۵۰۰نفر در این بخش از صنعت ترکیه اشتغال دارند. بخش اعظم مواد اولیه کارخانه‌هایی را که به روش احیای مستقیم یا به روش «قوس الکتریکی» فعالیت می‌کنند، آهن قراضه تشکیل می‌دهد که ۷۰در صد از آهن قراضه مورد نیاز این کارخانه‌ها از خارج و ۳۰در صد آن از داخل ترکیه تامین می‌شود.