گروه بورس فلزات- بازار فولاد کشور شرایط حساسی را پشت سر می‌گذراند. فضای غیر علمی و به دور از تحلیل صحیح و احساسی بر بازار آهن‌آلات حاکم است و این مقوله باعث شد تا تجار و خریداران آهن با تردید نسبت به خرید برخی اقلام فولاد نظیر تیرآهن و میلگرد اقدام کنند.

البته ریسک خرید تیرآهن در شرایط فعلی از همه بیشتر است، چون تقاضا برای تیرآهن کاهش یافته است و انتظار می‌رود روند افت تقاضا وقیمت طی روزهای آینده در مورد این فلز ادامه داشته باشد.
تجار فولاد نمی‌خواهند همانند سال 84 در خرید و فروش آهن دچار ضرر شوند، بنابراین حساسیت در بازار فولاد کشور نسبت به سال گذشته دو چندان شده و تجار نسبت به خرید هر نوع کالای فولادی اقدام نمی‌کنند.
این موضوع به رکود بازار آهن‌آلات دامن زده است. با اینکه تبادل آهن‌آلات بین فروشندگان و خریداران افت کرده، اما بازار شاهد افزایش قیمت انواع میلگرد است البته تحلیل بر روی بازار میلگرد به دلیل تنوع بالای آن سخت است.
اما تحلیلگران بازار معتقدند که قیمت این فلز فعلا پایین نمی‌آید و تقاضا وجود دارد.
علاوه بر آن هفته گذشته مشتریان میلگرد در انتظار رسیدن محصولات تولیدی کارخانه‌های فولاد میانه و نیشابور بودند. به طور معمول این تولیدات باید طی ۳ روز بارگیری می‌شد و به بازار تهران می‌رسید.
اما متاسفانه این مهم صورت نگرفت، حتی تجار پیش‌بینی کرده‌اند که طی 15 روز آینده هم این اقلام بارگیری نشود. چنین اتفاقی تاثیر مهمی بر روی قیمت‌ها داشته، زیرا بازار با کمبود میلگرد روبه‌رو شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود ذوب‌آهن اصفهان فردا در بورس فلزات قیمت میلگرد A2 خود را برای فروش در آذر‌ماه کیلویی 620 تا 630تومان و برای فروش در دی‌ماه امسال را کیلویی 630 تا 640 تومان اعلام کند.
برخلاف میلگرد بازار تیرآهن روزهای آرامی را می‌گذراند. دیروز در بازار غیررسمی (آزاد) تیرآهن ۱۴ذوبی همچنان بر روی قیمت ۱۱۶هزار تومان ثابت ماند و موقعیت خود را حفظ کرده است، اما تیرآهن ۱۶ و ۱۸ذوبی در روز اول هفته با کاهش ۵۰۰تومانی در هر شاخه روبه‌رو شدند و به ترتیب از ۱۴۲هزار تومان به ۱۴۱هزار و ۵۰۰تومان و از ۱۸۳هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۸۳هزار تومان رسیدند. قیمت میلگرد ۵/۶ کلاف ساده روسی افزایش یافت و کیلویی ۶۱۸ تومان معامله شد. قیمت میلگرد ۸آجدار الیگودرز و میلگرد ۱۰آجدار کرمان ثابت بودند و به ترتیب ۷۱۰ و ۷۰۰تومان خرید و فروش شدند. در میان میلگردها، تنها میلگرد ۱۰آجدار نوردی و میلگرد ۱۰آجدار اردبیلی کاهش یافتند و به ترتیب از ۷۰۰تومان به ۶۸۵ و از ۶۸۸تومان به ۶۸۰تومان داد و ستد شدند.
بر اساس این گزارش، انواع میلگرد در بازار غیررسمی هنوز رشد قیمت‌ها را تجربه می‌کند. میلگرد 14 و 16آجدار میانه در سطح 678 و 705تومان خرید و فروش شدند. میلگرد 18آجدار ذوبی 2 A و میلگرد 18آجدار ذوبی 3 A به ترتیب 700 و 714تومان معامله شدند.
افزایش قیمت‌ها در میلگرد ۲۰ نیشابوری ۳ A و میلگرد ۲۲ نیشابوری ۳ A نیز رخ داد و به ترتیب کیلویی ۶۷۷، ۶۷۳ و ۶۷۰تومان به فروش رسیدند.