گروه بورس فلزات- بازار فولاد ایران روزهای پرفراز ونشیبی را می‌گذراند. بعد از پایان ماه‌های گرم تابستان انتظار می‌رفت تا از تب‌وتاب بازار آهن‌آلات کاسته شود. اما برعکس سال گذشته بازار با اندکی التهاب روبه‌رو است. با اینکه قیمت برخی کالاهای فولادی نظیر تیرآهن با اندکی افت قیمت روبه‌رو شده است اما هنوز قیمت میلگرد، نبشی و ناودانی از سطح بالایی برخوردار است. تحلیلگران بازار دلیل اصلی افزایش برخی کالاهای فولادی را در دو نکته اساسی خلاصه می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که اختصاص بودجه عمرانی به طرح‌های دولتی طی یک ماه اخیر و شایعات مبنی بر کمبود آهن‌آلات در ماه‌های آینده عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش قیمت میلگرد و ناودانی هستند.

قیمت میلگرد طی ۱۰ روز گذشته به طور میانگین ۴۰تومان و ناودانی ۱۰۰تومان در هر کیلو گران شده است. اما قیمت تیرآهن روزهای با ثباتی را می‌گذراند چرا که اوج مصرف این کالاها حداکثر تا ۵ ماه اول سال می‌باشد.

قیمت برخی سایزهای میلگرد در بازار آزاد نظیر میلگرد آجدار A۳ ر۱۰روز قبل معادل ۶۸۵ تومان در هر کیلو بود اما دیروز این کالا برابر ۷۰۵ تومان معامله شد. وقیمت ناودانی از ۶۵۰تومان به ۷۲۰تومان در هر کیلو رسیده است.

اما قیمت تیرآهن تقریبا ثبات داشته و تغییر محسوسی نداشته است.

کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت برخی محصولات نظیر میلگرد با افزایش قیمت در بورس فلزات تهران بی ارتباط نیست چرا که طی یک هفته اخیر محصولات آهنی این بورس با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است و این موضوع در افزایش قیمت میلگرد بیشتر صحت دارد.

اما تجربه نشان داده است که با کاهش ساخت و ساز در کشور در فصل‌های سرد سال قیمت آهن‌آلات کاهش می‌یابد از طرف دیگر مسوولان بورس فلزات اعلام کرده‌اند که طی ماه‌های آینده روند واردات فولاد افزایش می‌یابد. بنابراین انتظار می‌رود که قیمت محصولات فولاد نظیر میلگرد، تیرآهن و غیره به زودی با افت قیمت روبه‌رو شود. اما وضعیت بازار فولاد در منطقه خلیج‌فارس رفتار متفاوت‌تری را نشان می دهد. قیمت میلگرد در منطقه خلیج‌فارس با افت قیمت روبه‌رو شده است.

تجار می‌گویند با افت ساخت و ساز داخلی ترکیه که در فصل زمستان به علت سردی هوا ایجاد می‌شود، قیمت میلگرد آجدار خلیج‌فارس به کاهش خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر کارخانه‌های ترکیه برای حفظ سفارش‌ها، میلگرد آجدار بیشتری به الجزایر و خلیج‌فارس صادر می‌کنند.