کاهش قیمت پیشنهادی صادرات محصولات کشورهای CIS

ایران سینا- به‌رغم بازار نسبتا پر رونق داخلی، کمی‌داد و ستد صادرات موجب شد، کارخانه‌های کشورهای CIS قیمت پیشنهادی محصولات طویل سبک فوب دریای سیاه خود را کاهش دهند. رونق ساخت و ساز روسیه در فصل تابستان باعث افزایش قیمت‌ها شد و قیمت قراردادهای آرماتور داخلی به یک‌هزار دلار در هر تن تحویل شده رسید. بنا به گزارش‌ها، صادر‌کنندگان کشورهای CIS قیمت بیلت را به ۴۱۰-۴۰۵دلار در هر تن فوب دریای سیاه کاهش دادند که از ۴۳۰-۴۲۰ دلار در هر تن قبلی کمتر است. اما با این قیمت هنوز داد و ستدی گزارش نشده است. یک تاجر گفت هیچ کس خرید یا فروش نمی‌کند. اغلب عقیده دارند که کاهش قیمت آرماتور با پیشنهاد ۴۶۰دلار در هر تن فوب دریای سیاه کارخانه‌‌ها کاهش یافته که از ۴۹۰-۴۷۰دلار در هر تن هفته قبلی کمتر است. قیمت سیم مفتول توری نیز تنزل پیدا کرد و قراردادهای انجام شده به قیمت ۴۵۰-۴۴۵دلار در هر تن فوب دریای سیاه بود که به‌طور قابل ملاحظه‌ای از ۴۷۵-۴۷۰ دلار در هر تن هفته قبلی کمتر می‌باشد. با بهتر شدن تقاضا قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار در همان میزان باقی ماند و قراردادها به قیمت ۵۰۰-۴۷۰دلار در هر تن فوب دریای سیاه انجام شدند. افزایش ۹/۲‌درصدی قیمت محصولات صنعتی چین

ایران سینا- در ماه اکتبر قیمت محصولات صنعتی چین با ۹/۲درصد، افزایش سالانه پیدا کرد که در مقایسه با ۵/۳درصد سه ماهه سوم رشد آرام‌تری داشت. از ماه ژانویه تا اکتبر قیمت محصولات صنعتی ۹/۲درصد افزایش سالانه پیدا کرد، اما از ماه جولای نرخ رشد تغییری نکرد. در ماه اکتبر نسبت به سال قبل قیمت محصولات فولادی بزرگ و متوسط همچنان به ترتیب ۱/۴‌درصد و ۹/۱‌درصد کاهش یافت. اما سیم مفتول ۲/۰‌درصد تنزل پیدا کرد. در ماه اکتبر قیمت صفحه سنگین تا متوسط ۱/۰‌درصد افزایش سالانه داشت، زیرا قیمت‌ها از کاهش شدید چند ماه گذشته روبه تثبیت می‌رود. تقاضای داخلی محصولات فولادی نسبت به ماه‌های قبل اندکی بهتر شده و این امر از کاهش بیشتر قیمت فولاد جلوگیری می‌کند. با این حال انتظار نمی‌رود که در دو ماه آتی قیمت تمام محصولات فولادی افزایش چشمگیری پیدا کند، زیرا تقاضا در هوای سرد دسامبر و ژانویه ممکن است مجددا کاهش یابد.

بعد از افزایش تعرفه گمرکی صادرات بیلت توسط دولت چین، قیمت بیلت در حدود تنی ۲۰دلار افزایش یافته است. این بر آن معنا است که خریداران و فروشندگان تعرفه را بین خود تقسیم می‌کنند. از سوی دیگر قیمت بیلت ۴۵۰ تا ۴۷۰دلار می‌باشد.

این قیمت نشان می‌دهد که کارخانه‌های بیلت قیمت‌های متفاوتی پیشنهاد داده‌اند. به‌عنوان مثال بیلت با کیفیت کیو ۲۳۵ در حدود ۴۲۰ تا ۴۲۵دلار است که ۱۰‌درصد در مقایسه با ۳۹۵ تا ۴۰۰دلار قبل از افزایش تعرفه روند صعودی داشته است. برخی کارخانه‌ها از جمله تانگشان قیمت‌های پایین‌تری را برای بیلت پیشنهاد می‌کنند.

کاهش تولید فولاد در آمریکا

مرکز خدمات فولاد ایران- به‌دنبال تلاش برای متعادل کردن بازار عرضه و تقاضا در آمریکا دو فاسکو تصمیم گرفته است که تولید ذوب و نورد گرم خود را کاهش دهد، شرکت یو اس استیل نیز با همین برنامه ۳ یا ۴ کوره خود را تا پایان سال متوقف خواهد کرد. سه شرکت فورد، جنرال موتورز و کرایسلر به‌دلیل انباشتگی اتومبیل‌های فروخته نشده در انبارها تولیدات خود را پایین آورده‌اند، به‌خصوص فورد و جنرال موتورز که بیش از ۱۰ خط مونتاژ خود را متوقف کرده‌اند. کرایسلر هنوز این کار را نکرده، اما اعتقاد بر این است که حداقل یک خط را متوقف خواهد نمود. صنعت اتومبیل‌سازی آمریکا در فصل سوم سال‌جاری ۵/۱میلیارد دلار ضرر نشان داده که این امر روی تقاضای فولاد

بی‌تاثیر نبوده است.

تاسیس دو کارخانه جدید فولادسازی در آسیا

مرکز خدمات فولاد ایران- پوسکو بزرگ‌ترین فولاد ساز جنوب شرقی آسیا در نظر دارد که دو کارخانه جدید فولادسازی در منطقه صنعتی در پینگتون احداث کند. سرمایه‌گذاری این دو طرح بیش از ۶۲۰میلیون دلار برآورد شده است. در گزارشی توسط چی هونگ میکی از مقامات این منطقه اعلام شد که ساخت این کارخانه تا پایان این ماه آغاز می‌شود و ۵/۲ سال ادامه خواهد داشت.