موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه سپتامبر ۲۰۰۶ را منتشر کرد. به گزارش موسسه بین‌المللی آهن و فولاد (IISI)، میزان تولید ۶۲ کشور جهان در ماه سپتامبر ۲۰۰۶ رقمی‌معادل ۴/۱۰۱میلیون تن است که به نسبت سال گذشته در همین زمان ۸/۸درصد رشد داشته است. اگر کشور چین را از این آمار حذف کنیم، این میزان رشد به نسبت سال گذشته به ۱/۴درصد تنزل خواهد کرد.

اتحادیه اروپا

در ماه سپتامبر، تولید فولاد در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ۷/۱۵‌میلیون تن گزارش شده است که به نسبت سال گذشته ۱/۲‌درصد رشد را شاهد بوده است.

این افزایش رشد که اساسا تحت تاثیر فعالیت‌های ساختمانی، تولیدات خودرو و رشد کلی در اقتصاد داخلی است اکثرا در کشور‌هایی دیده می‌شود که به تازگی به عضویت اتحادیه اروپا درآمده‌اند.

ایالات متحده

میزان تولید فولاد خام در آمریکای‌شمالی ۷/۱۰‌میلیون تن گزارش شده است که به نسبت سال گذشته در همین ماه ۹/۲‌درصد افزایش داشته است. میزان کل تولیدات ایالات متحده ۸‌میلیون تن تخمین زده شده است که ۵/۳‌درصد به نسبت سال گذشته رشد داشته است.

تولید فولاد خام در ایالات متحده به دلیل بالا رفتن موجودی انبار‌ها و افزایش ناگهانی واردات فولاد خام، رشد کندی را شاهد بوده است.

طبق گزارش موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، میزان تولید فولاد آمریکای جنوبی در ماه سپتامبر رقمی‌ معادل ۴‌میلیون تن بوده که در راستای شرایط اقتصاد شناور داخلی ۹/۸‌درصد رشد سالانه داشته است. چین با رشد سالانه‌ای معادل ۵/۱۸‌درصد و ۲/۳۶‌میلیون تن تولید در ماه سپتامبر همچنان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان می‌باشد. میزان تولید فولاد ژاپن در راستای تقاضای بالای داخلی ۶/۹‌میلیون تن بوده که در مقایسه با سال گذشته ۸/۴‌درصد رشد داشته است.

تولید فولاد خام خاورمیانه در ماه سپتامبر ۲۰۰۶ به میزان ۴/۱‌درصد افزایش داشته و این نکته قابل ذکر است که با توجه به رشد ظاهری در میزان تولید فولاد خام در خاورمیانه این رقم به نسبت همین زمان در سال گذشته ۵/۴‌درصد کاهش داشته است.

فرناز شمس

واحد مطالعات راهبردی آریان فولاد