گروه بورس‌فلزات- قیمت مس روز دوشنبه ۱۳نوامبر با افت شدید قیمت نسبت به ۱۰نوامبر روبه‌رو شد به طوری که قیمت این فلز از ۷۰۷۰دلار به ۶۸۳۱دلار به ازای هر تن رسید. کاهش قیمت این فلز در بازارهای جهانی باعث شگفتی کارشناسان شده است. چرا که قیمت مس طی چهار ماه گذشته از حدود ۸هزار دلار به مرز ۶۸۳۰دلار به ازای هر تن رسیده است.

افزایش موجودی‌های مس در انبارهای نیویورک، لندن و چین، کاهش قیمت نفت و پایان اعتصابات در معادن شیلی در کوتاه‌مدت اجازه همراهی مس با روند قدرتمند قیمت فلزات دیگر (از جمله روی) را نمی‌دهد.

در هفته گذشته موجودی‌های مس در LME با افزایش ۱۱درصدی به ۱۴۱هزار تن رسید و قیمت با کاهش ۳درصدی به ۷۳۰۰دلار برای هر تن کاهش یافت. این روند کاهش در این هفته نیز همچنان ادامه داشت به صورتی که سطح قیمت‌ها به ۶۸۳۱دلار به ازای هر تن رسید.

به گفته Kettle ، تحلیلگر فلزات غیرآهنی CRU اگرچه تا پایان امسال و نیمه اول سال بعد قیمت مس به ۳دلار در پوند می‌رسد، با این حال با یک افزایش تدریجی در عرضه و تقاضای جهانی، قیمت‌ها تا پایان سال ۲۰۰۷ تا حدود ۵۰/۲دلار در پوند کاهش خواهد یافت. وی افزود: تا پایان سال بعد، بین عرضه و تقاضا توازنی ایجاد خواهد شد.

بنا به همین تحلیل تا پایان امسال، به‌علت افزایش تولید و تقاضای کمتر در آسیا، ذخایر مراکز مبادله جهانی فلزات، احتمالا خیلی بیشتر خواهد شد، به طوری که مطمئنا تا پایان سال ۲۰۰۷، قیمت متوسط مس به ۵۰/۲دلار در پوند کاهش می‌یابد.

تحلیلگران انتظار دارند، با توجه به رشد بیشتر تقاضای طبقه متوسط در شیوه مصرف کالاهای مسی تقاضا در چین از سطح فعلی کمتر شود. در مورد رشد مصرف میان مدت در چین بسیاری هنوز خوشبین هستند، اما مساله اصلی در مورد رشد کوتاه‌مدت این است که چطور با سرعت به آن پیشرفت بلندمدت برسیم.

در مورد عرضه، در ۲سال آینده تعدادی از پروژه‌های بزرگ به ظرفیت ۱۰۰هزار تن در سال می‌رسند، ضمنا انتظار می‌رود درجه خلوص سنگ‌های معدنی در معادن بزرگ کاهش یابد که در نتیجه هزینه‌ها برای تولید همان مقدار مس بالا می‌رود.

امیدبخش‌ترین پروژه‌های بزرگ بعد از سال ۲۰۰۸ در کشورهایی که از نظر سیاسی بی‌ثبات به نظر می‌رسند، (زامبیا، جمهوری دموکراتیک کونگو، پرو و مغولستان) اجرا می‌شود.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند طی ۱۰ تا ۲۰سال آینده، عرضه مس با رشد متوسط ۴-۵/۳درصد روبه‌رو باشد. پروژه‌های معدنی جدید احتمالا تا ۵سال بعد در بازار عرضه خوبی خواهند داشت. اما بعد از این میدان رقابت بیشتر و بیشتر خواهد شد. نمی‌خواهیم با وضعیت کمبود مس مواجه شویم. ذخایر وجود دارد، اما در بعضی موارد، کیفیت ذخیره‌ها تقریبا به خوبی آنهایی نیست که در بازار موجودند.

عوامل دیگری از قبیل هزینه سرمایه بالا، تقاضای کار، کمبود تجهیزات و لوازم یدکی و عوامل محیطی از قبیل حق‌ امتیاز آب، بی‌ثباتی سیاسی در افزایش عرضه موثرند.

بی‌شک سقف قیمت مس نسبت به چند سال قبل خیلی بالاتر است. به گفته Kettle، احتمالا قیمت‌ها هرگز به سطح ۷۰سنت در پوند نخواهند رسید.

به عبارت دیگر هم‌اکنون بازار در یک وضعیت پایان کار قرار دارد و قیمت‌ها به سطحی رسیده است که احتمالا تا دو سال آینده تغییر چندانی نخواهد داشت.