افزایش صادرات فولاد چین

ایران سینا- طبق آمار اولیه اداره گمرک چین، مجددا در ماه اکتبر صادرات محصولات فولاد نهایی چین افزایش یافت و صادرات خالص نه ماه نخست سال‌جاری را به بیش از ۱۷‌میلیون تن رسانید. چین در ماه اکتبر ۲۵/۴‌میلیون تن محصولات نهایی صادر کرد که از ۰۷/۴‌میلیون تن ماه قبل بیشتر است. در ده ماه نخست سال‌جاری صادرات به ۸۴/۳۲‌میلیون تن افزایش یافت که ۵/۹۱‌درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۰۵ است.

رشد سریع صادرات فولاد موجب شد از ژانویه تا اکتبر صادرات خالص چین به ۳۱/۱۷‌میلیون تن برسد که از ۴۵/۱۴‌میلیون تن ژانویه - سپتامبر بیشتر است. چین در ماه‌ اکتبر ۳۹/۱میلیون تن فولاد وارد کرد و میزان واردات ده ماه نخست سال‌جاری را به ۵۳/۱۵‌میلیون تن رساند که ۱/۲۹درصد کاهش سالانه نشان می‌داد.

افزایش صادرات محصولات نهایی، صادرات کل محصولات فولادی ده ماه نخست امسال را به ۲۴‌میلیون تن رسانید. پکن در اواسط سپتامبر تخفیف صادرات فولاد نهایی را با ۳‌درصد کاهش به ۸‌درصد رسانید، اما برای محموله‌هایی از قبل رزرو شده تا ۱۵ دسامبر وقت داشتند که طبق همان ۱۱‌درصدی قبلی صادرات داشته باشند. این می‌تواند دلیل افزایش صادرات فولاد نهایی در ماه اکتبر باشد. دولت چین از یکم نوامبر یک مالیات ۱۰‌درصدی بر روی صادرات محصولات نیمه نهایی وضع کرد. از ماه ژانویه تا اکتبر واردات سنگ‌آهن با ۷/۲۱‌درصد افزایش به ۱۲/۲۶۹‌میلیون تن رسید. واردات ماه اکتبر ۹/۲۱‌میلیون تن بود. آخرین آمار واردات و صادرات اواخر ماه نوامبر اعلام می‌شود، اما بعید است که نسبت به آمار اولیه تغییر کند.