گروه بورس فلزات- از ابتدای امسال تاکنون واردات آلومینیوم نسبت به سال ۱۳۸۴ حدود ۵۰درصد کاهش یافته است. به گزارش خبرنگار ما،محسن لک، مدیر فروش شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) گفت: دلیل افزایش قیمت آلومینیوم در داخل کاهش ۵۰درصدی واردات شمش آلومینیوم در سال‌جاری می‌باشد.وی اظهار داشت: طی ۸ماه امسال حدود ۴۰هزار تن شمش آلومینیوم وارد شده است در صورتی که در سال ۸۴ در مدت زمانی مشابه بیش از ۹۰هزار تن آلومینیوم وارد کشور شده بود.

لک خاطرنشان کرد: تعطیلی دیگ‌های آلومینیوم اراک (به خاطر مسائل زیست‌محیطی) و مشکلاتی که برای واردات شمش آلومینیوم ایجاد شده دلیل افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی می‌باشد.

وی گفت: شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) امسال برای تعادل در بازار آلومینیوم ۴۸درصد از صادرات خود را کاهش داد، اما متاسفانه کمبود شمش در داخل نتوانسته است قیمت آلومینیوم را در حد پایین حفظ کند.

وی از کاهش صادرات شرکت آلومینیوم المهدی برای ایجاد تعادل قیمت‌های آلومینیوم در بازار داخلی خبر داد و گفت: افزایش قیمت آلومینیوم در داخل تا حد زیادی به وضعیت قیمت‌ها در بازار جهانی مرتبط است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شد که قیمت جهانی آلومینیوم امسال در حد ۲۶۰۰دلار در هر تن باقی بماند. اما افزایش مالیات بر صادرات محصولات فلزی چین باعث افزایش قیمت این فلز تا مرز ۲۸۰۰دلار شده است و احتمال آن وجود دارد که تا پایان امسال نرخ فلز آلومینیوم در بازارهای جهانی به ۳‌هزار دلار در هر تن برسد.

وی از کاهش قیمت آلومینا در سال‌جاری میلادی از ۶۰۰دلار به ۲۶۰دلار در هر تن خبر داد و افزود: کاهش قیمت آلومینا که ماده اولیه تولید آلومینیوم است نتوانست قیمت آلومینیوم را در بازار داخل کاهش دهد.

وی اظهار داشت: قیمت آلومینیوم در بازار داخلی طی یک ماه گذشته ۵۰۰تومان در هر کیلو گران شده است.

مدیرفروش ایرالکو کاهش قیمت آلومینیوم در داخل را به رفع مشکلات واردات این فلز مرتبط دانست و افزود: با بهتر شدن شرایط واردات آلومینیوم احتمال اینکه قیمت این فلز کاهش یابد زیاد است.