دولت چین اعلام کرده است که در نظر دارد تغییرات وسیعی در مالیات های اخذ شده از واردات و صادرات موثر بر فولاد، فلزات پایه و نادر، فروآلیاژها و قراضه بدهد تا موجب کاهش مازاد تجاری سنگین شود. در یک اقدام غیرمنتظره‌ای وزارت دارایی اعلام کرده است که از اول دسامبر مقررات مالیاتی جدیدی را اعمال خواهد کرد. به گزارش معدن و توسعه مالیات بر واردات آلومینیوم از ۵/۵درصد به ۳درصد کاهش پیدا خواهد کرد و همچنین از مالیات بر واردات آهن قراضه، ۲درصد کاسته خواهد شد. تغییرات عمده در مالیات بر صادرات به شرح زیر است:

۱۰درصد مالیات بر صادرات به بیلت و اسلب که چین صادرکننده عمده آن است افزوده خواهد شد. همچنین به مالیات بر صادرات مواد اولیه فولادسازی‌ها افزوده خواهد شد که شامل ۱۰درصد مالیات بر صادرات چدن و آهن اسفنجی و ۵درصد به مالیات بر صادرات زغال کک شو و صادرات کک افزوده خواهد شد.

علاوه بر این ۱۰درصد به مالیات بر صادرات انواع فروآلیاژها مانند فرومنگنز، فروسیکلون، سیکلو منگنز، فروکروم، سیکلوکروم، فرونیکل، فرومولیبدن، فروتنگستن، سیکلو تنگستن، فروتیتانیوم، سیکلو تیتانیوم، فرو واناندیوم و فرونیوبدیم افزوده خواهد شد.

همچنین ۱۰درصد مالیات بر صادرات سنگ آهن، انواع سنگ‌ها، کنسانتره مس، منگنز، آلومینیوم، کرومیوم، مولیبدنیوم، تیتانیوم، زیرکونیوم، آنتیموان، نیکل، کبالت، نقره و فلزات گرانبها افزوده خواهد شد. همچنین ۱۵درصد به مالیات بر صادرات مس، مس کاتدی، قراضه مس، نیکل، نیکل کاتدی، آلیاژهای نیکل، آلومینیوم، قراضه آلومینیوم، منگنز، قراضه منگنز و قراضه تنگستن افزوده خواهد شد. چین ماه گذشته به رکود مازاد تجاری ۳/۱۵میلیارد دلار دست یافت که دومین بار است به این رقم بالا دست یافته است. این افزایش صادرات موجب ۷/۱۰درصد رشد اقتصادی در سه ماهه اول امسال شد.